Wie de cover van de Amerikaanse Vogue wil halen, moet er meestal iets voor doen. CD’s verkopen, iconische filmrollen neerzetten, Oscars winnen, dat soort dingen. De vrouw van Kanye West moest er zelfs voor trouwen en een kind baren (en dan nog was die cover natuurlijk totaal onterecht, maar dat terzijde).

Blake Lively hoeft er alleen Blake Lively voor te zijn. Komende maand siert ze voor de derde keer in haar leven de cover. De derde keer. Ze is pas 26.

Online roepen veel mensen nu dat het totaal onterecht is. Wie is Blake nou helemaal? En wat doet ze om die cover te verdienen? Haar filmcarrière is een flop!

Het antwoord van Vogue: Blake is tegenwoordig een internetondernemer. Reden genoeg voor een mooie cover en zoutloos en totaal niet kritisch interview.

PRESERVE IS GEEN GOOP

Het zal je niet zijn ontgaan dat Blake binnenkort haar eigen lifestyle website lanceert. Preserve gaat-ie heten. Niet heel spannend natuurlijk, veel van haar collega’s gingen haar de afgelopen jaren immers al voor. Maar als we het interview moeten geloven is Preserve een ‘vernieuwende website’ die ‘niet lijkt op Gwyneth Paltrow’s Goop’. Tuurlijk.

Voor het exclusieve interview mocht Vogue Blake twee keer ontmoeten, niet zonder toeval twee keer om te eten. Blake profileert zichzelf immers al jaren als een foodie en homemaker en nu de nieuwe site eraan komt weten we ook waarom.

KATZWIJM

De interviewer, een man en duidelijk onder de indruk van Blake, houdt niet op over hoe geweldig ze is (oh man, ze eet zo veel en toch heeft ze een perfect figuur!) en valt zelfs bijna in katzwijm wanneer Blake aan de telefoon een van haar medewerkers (ik neem aan een professioneel schrijver) vertelt hoe hij moet schrijven en zijn team van schrijvers moet aansturen.

Mij lijkt zo’n baas vreselijk irritant, maar de interviewer is onder de indruk. Blake’s ‘autoriteit’ en ‘visie’ verrassen hem. Zoals ik al zei, een totaal niet kritisch en zoutloos interview.

VERKOPEN

Niet dat Blake met de grond gelijk gemaakt moet worden. Helemaal niet. Ze maakt een prachtige plaatje op cover en ze is oprecht erg aardig (ook in het echt). Ik geloof meteen dat ze heel hard aan de site werkt en er wellicht ook een groot succes van kan maken. Hoe voorbarig Vogue eigenlijk ook is om haar op de cover al internetondernemer te dopen (de site is nog niets eens online, laat staan een succes).

Maar wie weet. Blake verkoopt zichzelf, haar imago, haar (stilistloze) stijl en haar huwelijk met Ryan Reynolds immers ook al jaren met heel veel succes. Dan moet een site ook te doen zijn, niet? We gaan het zien.

Lees het hele interview hier