Even voorstellen: Esther Louise Dorhout Mees. Modeontwerpster van eigen bodem, wiens cv overloopt met werkgevers als Tommy Hilfiger en Bruuns Bazaar en een studie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. In 2010 besloot ze haar eigen modelabel op te zetten onder de naam Dorhout Mees.

          
Je hebt gewerkt voor grote namen in de modewereld. Wat gaf de doorslag om een eigen label op te zetten?
‘Ik wist altijd al: ik wil ooit mijn eigen label. Ik vond het alleen beter om niet direct na mijn studie al zelf iets op te zetten. Door mijn ervaring bij verschillende modebedrijven heb ik genoeg basiskennis opgebouwd om de eerste stap te zetten.’

        
En nu timmer je sinds 2010 aan de weg met Dorhout Mees, hoe bevalt dat?
‘Het is fantastisch. De grootste twee voordelen van het runnen van een eigen label is dat je creatieve vrijheid hebt en je zelf ook dient te ondernemen. Het zijn twee totaal verschillende dingen, die beiden plots heel belangrijk worden. En ik vind het allebei heel leuk!’

         
Kleine tip van de sluier over je nieuwe collectie ‘Conversion’?
‘Het is gebaseerd op de nieuwe vergankelijkheid van de schoonheid en de vergankelijkheid van de winter. De transformatie van de één in de ander, net als van leven naar dood, vond ik heel interessant. Ik ben op zoek gegaan naar materiaal waarin die transformatie zichtbaar is. Zo kwam ik op koper. Koper oxideert namelijk in combinatie met regen en wind. Visueel ziet dat er heel organisch uit en microscopisch gezien is dat een heel geometrisch spektakel. Daarnaast gebruik ik graag zijde. Zijde is heel fragiel, wat past bij vrouwelijkheid.’

      
Waar haalde je je inspiratie vandaan?
‘Het vloeit voort uit waar ik al mee bezig was. Mijn vorige collectie draaide ook om bewustwording. De overgang naar winter heeft ook iets kwetsbaars.’

Esther Dorhout Mees presenteert haar collectie aankomende zondag aan het genodigde publiek.

Kijkvoer: de video van de Amsterdam Fashion Week a/w 2013-openingsavond >