Zeven dingen die je beter niet als ontbijt kunt eten

De meeste cruesli- en mueslivarianten, dus.

Meest gelezen

Oh, al die heerlijke dingen die je wel niet kunt eten als ontbijt... bagels, pannenkoeken, wafels, noem het maar op. Stiekem weten we natuurlijk wel dat we deze lekkernijen beter niet elke ochtend kunnen eten. Maar deze zoetigheden zijn niet de enige foods die je beter kunt vermijden 's ochtends: er is een aantal alledaagse ontbijtopties dat niet de benodigde voedingsstoffen bevat en ervoor zorgt dat je binnen no time weer honger hebt. Deze zeven foods kun je daarom beter niet als ontbijt eten.

Advertisement - Continue Reading Below

1. Cruesli

Tuurlijk, het is lekker makkelijk voor in de ochtend. Maar veel cruesli- en mueslivarianten bevatten veel toegevoegde suikers en weinig vezels en eiwitten. De kans is daarom groot dat je halverwege de ochtend alweer last krijgt van een rommelende maag. Een beter alternatief? Havermout! Je kunt je havermout eventueel 's avonds al klaarmaken, dus het is net zo makkelijk als 's ochtends wat muesli pakken: je hoeft het alleen maar op te warmen. Kun je écht niet van de muesli afblijven? Kies dan een variant met minstens vijf gram vezels en minder dan tien gram suiker per portie.

Meest gelezen

2. Ontbijtsandwiches

Ben jij gewend om 's ochtends voor je de trein instapt of onderweg naar werk bent een ontbijtsandwich te halen bij de AH to go? Misschien kun je dat voortaan beter niet doen... Een broodje met ei, bacon en kaas zorgt er zeker voor dat je voorlopig genoeg gegeten hebt, maar de voorverpakte varianten bevatten vaak veel natrium en ongezonde vetten. Wat je dan wel kunt kiezen? Een omelet met groenten op een meergranenboterham of -wrap. Kost je misschien iets meer tijd – het is het beste als je het zelf maakt – maar dan heb je wel wat.

3. Groene smoothies

Sure, alle groenten die in je to-go smoothie verwerkt zijn, zorgen ervoor dat je vitaminen, mineralen en anti-oxidanten binnenkrijgt. Maar wist je dat ze vaak ook bomvol suikers zitten? Dat komt door het fruit dat wordt gebruikt om het drankje zoeter te maken. Ook heeft een kant-en-klaar sapje waarschijnlijk al veel vitaminen en vezels verloren doordat het al enige tijd terug geblend is. Toch verlangens naar een sapje? Combineer hem met iets te eten. Denk bijvoorbeeld aan meergranentoast met notenboter of een eitje.

4. Vetvrije yoghurt met een smaakje

Is yoghurt dan niet goed voor je? Jawel, maar helaas is niet elk gefermenteerd zuivelproduct hetzelfde. Yoghurtvarianten met een smaakje kunnen net zo veel suikers bevatten als een kaneelbroodje. Je kunt beter kiezen voor normale magere of volle yoghurt en deze eventueel zelf wat zoeter maker met bijvoorbeeld honing of fruit.

5. Voorverpakte havermout

Ideaal toch, die cupjes met havermout waar je alleen maar water aan hoeft toe te voegen voor je het opwarmt? Wrong! Vaak bevatten deze voorverpakte cupjes met havermout enorm veel suiker. Ook worden er voor deze verpakkingen vaak instant oats gebruikt, die erg bewerkt zijn en weinig vezels bevatten. Heb je geen tijd om elke ochtend je havermout klaar te maken? Neem dan in het weekend even de tijd om pakketjes met je eigen instant oats klaar te maken, die je in de ochtend binnen no time opgewarmd kunt hebben. Ze bevatten meer vezels, én je hebt ook nog eens controle over hoeveel suiker je binnenkrijgt.

6. Geroosterd brood met boter

Zelfs als je kiest voor meergranenbrood met een botervariant ben je ver verwijderd van een ideaal ontbijtje. De meeste boter- en margarinevarianten bevatten namelijk transvetten, een synthetische vorm van vetten die kunnen zorgen voor een verhoogd cholesterolniveau en een verhoogde kans op hartziekten en diabetes. Daarnaast voorziet toast met boter je niet in de benodigde eiwitten, fruit en groenten. Als je echt van toast met boter houdt, kiest dan voor meergranenbrood met een beetje roomboter naast een voedzame maaltijd als een groentenomelet.

7. Koffie

Ja, koffie is – als je het met mate drinkt – goed voor je. Maar dat wil niet zeggen dat een kopje koffie 's ochtends je ontbijt kan vervangen. De cafeïne kan ervoor zorgen dat je hongergevoel tijdelijk onderdrukt wordt, maar de kans is groot dat je halverwege de ochtend alweer trek begint te krijgen. Je kunt je koffie dus beter drinken terwijl je er iets bij eet. Heb je geen trek als je wakker wordt? Starten met een kop koffie is geen probleem, maar zorg dat je iets lichts bij je hebt om later op de ochtend te eten, zoals fruit of kaas. Zo voorkom je dat je naar ongezonde foods gaat grijpen tijdens de lunch.

Ook handig: 13 dingen die je voor en na je work-out het beste kunt eten >

Bron: Women's Health