Dit kunnen we van de Koreaanse beauty-industrie leren

Slangenserums, schuimende maskers en klittenband om je haar in model te houden: Korea is mijlenver vooruit op beautygebied.

Meest gelezen

ELLE's beauty editor Jessica praat je bij: dit gebeurt er op de Koreaanse beautymarkt en dit kunnen we ervan leren.

'Speelse verpakkingen met serieuze ingrediënten en oplossingen voor problemen waarvan je niet eens weet dat je ze hebt. Omdat de concurrentie op de Koreaanse cosmeticamarkt enorm is, gaat elk merk tot het uiterste om met innovaties te komen. En die briljante vondsten worden hier gekopieerd. Zoals BB Cream, een getinte dagcrème met extraatjes die in 2011 door Garnier in Europa werd gelanceerd, en de sheetmasks die sinds vorig jaar plotseling overal opduiken.

Advertisement - Continue Reading Below

Het Nederlandse merk Starskin haalt Koreaanse uitvindingen zoals de sheetmask of een apparaatje om je foundation of skincare mee in de huid te 'kloppen' naar ons land. Karen Choo Haeberle is PR & Communications Director bij Starskin. Zij weet waarom Koreaanse producten aantrekkelijk zijn.

Wat is het grootste verschil tussen de Koreaanse en Westerse kijk op beauty? "Niet alleen in Korea, maar overal in Azië draait het om een holistische benadering: zowel intern als extern goed voor je lichaam zorgen. Een mooie huid krijg je van binnenuit, door een gebalanceerde levensstijl waarmee je je huid beschermt en veroudering probeert te voorkomen. De focus ligt er al eeuwen op superfoods, kruiden en allerlei gezonde soepen. In het Westen gaan vrouwen vaak pas over skincare nadenken als ze hun eerste rimpels zien. En dan verwachten ze dat één crème meteen effect geeft. Het grote verschil is dus de benadering: voorkomen of genezen. Gebruik je superfoods en kruiden om te voorkomen dat je ziek wordt, of neem je een paracetamol als je je niet goed voelt? Dat verschil."

Meest gelezen

Wat is het K-Beauty-schoonheidsideaal? "Alles draait om hydratatie en een mooie huid die er fris en dewy uitziet. De no-make-uplook is heel groot in Korea. Make-up wordt vooral gebruikt om een mooie, glanzende huid te benadrukken. Iedereen vermijdt de zon van jongs af aan om rimpels en pigmentvlekken te voorkomen zodat de huid er zo blank en egaal mogelijk uitziet. Ik kom uit Singapore en smeer al sinds ik een jaar of negen was met sunblock. Toen ik een aantal jaar geleden naar Nederland kwam, had ik moeite een goede SPF50 voor mijn gezicht te vinden. Gelukkig is dat nu aan het veranderen."

Is de Koreaanse tienstappenroutine echt of is dat een fabel? "Er zijn vrouwen die veel tijd investeren in hun huid, inderdaad wel tot tien stappen. Vanwege tijdgebrek is er steeds meer vraag naar skincare die tijdsbesparend en effectiever is, zoals supergeconcentreerde waterless serums en slow release-crèmes. Waar het vooral om draait is een gezonde huid. Reiniging is heel belangrijk, zoals het populaire double cleansing bijvoorbeeld. Er wordt ook veel meer afgewisseld met skincare: pick 'n mix. Sommige producten gebruik je een paar keer per week, andere alleen op bepaalde momenten of afhankelijk van het seizoen of je gezondheid. Het is net als met eten: je wilt niet elke dag hetzelfde eten, dus waarom zou je huid dat wel willen?"'

Beautywoordenboek

BB = Blemish Balm Bubble cleansers = schuimende reinigers en maskers CC = Color Correcting Cushion make-up = make-up met een sponsachtige applicator voor een luchtige, egale dekking van bijvoorbeeld foundation Double Cleansing = schoonmaakritueel in twee stappen: stap 1 is reinigen met een olie, stap 2 met een crème- of schuimreiniger DD = Dynamic Do-all EE = Even Effect Sheetmask = stoffen masker gedrenkt in serum Sleep pack = kruising tussen een masker en een nachtcrème Peel off = lipsticks, wenkbrauwgels en maskers die je kunt afpellen

De originele versie van dit artikel verscheen eerder in ELLE juni '17.