Crisis of niet, het Britse mode- en beautyhuis durft het risico wel te nemen om haar parfums vanaf nu binnenshuis te produceren. Tot nu toe werkte Burberry samen met het Franse parfumbedrijf Interparfums, dat ook tekende voor reukwaters voor o.a. Jimmy Choo en Montblanc. Maar dat contract is nu dus beëindigd. Tricky, zo zeggen analisten. Want parfum zou een niche an sich zijn en niet te vergelijken met de mode-industrie. Een tikkie baanbrekend is deze keuze dus wel; het afgelopen decennium waren er op Dior en Chanel na weinig luxe huizen die het heft op parfumgebied in eigen handen namen.

 
ALLES ONDER CONTROLE

Waarom Burberry dan wel? Het huis houdt graag de controle over haar merkimago. Dus óók over de marketing en het design van haar riekers. Zo wist het team van creatief directeur Christopher Bailey voor het parfum Body al een gigantisch uitgebreide campagne te maken – inderdaad, die met model Rosie Huntington-Whiteley, hij kan je niet ontgaan zijn. En in een tijd waarin de verkoopcijfers van parfum bij sommige merken omhoog rázen, is het bovendien natuurlijk verleidelijk om die winst zoveel mogelijk in eigen zak te steken. Tja, die spectaculaire fashion week-shows groeien bij Bailey ook niet op de rug…

Brad Pitts campagnevideo voor Chanel No.5 al gezien? >