Afgelopen maandag bracht Williamson een bliksembezoek aan New York. In tegenstelling tot veel collegadesigners níet voor het MET Gala, maar om zijn nieuwste project te introduceren; een make-upkit in samenwerking met Benefit Cosmetics; een make-uplabel in 1976 opgericht door de Amerikaanse tweeling Jean en Jane Ford, twee voormalig modellen slash make-upartiesten. Fast forward naar 2013 hebben deze dames, opgevolgd door de dochters van Jean, Maggie en Annie, globale faam verworven van modellen, visagisten, drag queens(!), celebrities en rocksterren.

   
Alle MET Gala-jurken op een rij >
 
LAUGHTER IS THE BEST COSMETIC
Williamson en Benefit blijken een perfecte match. Ook wat betreft de humoristische wijze waarop het make-uplabel communiceert – het motto van Jean en Jane is ‘laughter is the best cosmetic, so grin and wear it’. ‘Ze hebben een licht nonchalante, tongue-in-cheek aanpak,’ laat Williamson aan Womens Wear Daily weten. ‘En het optimisme dat het merk uitstraalt is iets wat ik ook graag doe met mijn werk.’
  
Wat we kunnen verwachten van de capsulecollectie, die luistert naar de naam The Rich is Back? Drie neutrale glansoogschaduws, een klein toefje blauw-groen, een kersenrode lipgloss, een blusher en een mascara. Alles verpakt in één caleidoscopische verpakking, versierd met pauwenveren en bloemen. Op die verpakking na, werd dus niet gekozen voor hysterische kleuren. Wat opvallend is voor Williamson, wiens ready-to-wear-collecties immer grote kleurbommetjes zijn. Nee, wat beauty betreft houdt de designer het liever wat neutraler. ‘Ik ben absoluut van mening dat less is more,’ verklapt-ie aan WWD.
  
Inspiratie haalde Williamson uit zijn favoriete decennium en tevens het decennium waarin Benefit Cosmetics werd opgericht; de disco-y jaren zeventig. De Matthew Williamson X Benefit Cosmetics-box zal later deze maand voor $34 (zo’n € 26) exclusief bij Sephora verkocht worden.