Afgelopen donderdag vloog ik naar Cannes om daar een kijkje te nemen in de exclusieve Dior Suite in het Majestic Hotel, schuin tegenover dé rode loper waar alle sterren over schrijden tijdens het beroemde Cannes Film Festival.

Bij binnenkomst werd ik meteen wegggeblazen door een gigantische Dior-bol, die constant veranderde, en een enorme spiegelrij, waarin je ieder deeltje van jezelf kon spotten (gelukkig was het licht goed):

Glass, Floor, Ceiling, Interior design, Ceiling fixture, Transparent material, Hall, Light fixture, Design, Symmetry,

Daarna werd ik geleid naar de enorme kamer waar celebrities werden ontvangen of gewoon wat chillden (ik heb op dezelfde bank als Jessica Chastain gezeten! Of nou, ja. Misschien. Wellicht. Hopelijk. Ze wás in ieder geval in dezelfde ruimte):

Interior design, Room, Living room, Couch, Furniture, Interior design, Black, Home, Grey, Coffee table,

Als kers op de taart was daar natuurlijk de ruimte waar de magic gebeurde. En nee, ik bedoel niet die. Deze:

Room, Interior design, Floor, Property, Table, Furniture, Living room, Couch, Home, Building,
Peach, Cosmetics, Lipstick, Collection, Meal, Cooking,
Product, Eyebrow, Interior design, Eyelash, Room, Liquid, Beauty, Interior design, Curtain, Paint,

Juistem, de maquillagekamer, wát een droom. Het liefst zou je er meteen intrekken en druk in de weer gaan met al het make-upmoois wat er lag. Jaloers? Ik???

Daarnaast had ik nog een onderonsje met de Griekse Phophie Mathias, een van de grote make-up artists van Dior. Zij deed álle rodelopergeheimen uit de doeken (gebruik dus nóóit een highlighter) en onthulde welke Cannes-klus met een actrice bijna op een drama uitliep:

Wat vind je het leukste aan werken in de Dior Suite tijdens het Cannes Film Festival?

‘Het is geweldig. Ik ben hier al sinds de eerste keer dat de Dior Suite openging en heb alle veranderingen dus op de voet gevolgd. Het team werd groter, Peter Philips (de creative director van Christian Dior make-up, red.) kwam erbij en alles loopt nu op rolletjes. We zijn echt een community hier, er is geen competitie tussen de make-up artists.’

En hoe werk je samen met de actrices?

‘Je creëert dan eigenlijk bijna altijd de look die zij voor ogen heeft. Je kunt wel dingen aandragen en vertellen wat het beste zal zijn voor op de rode loper, maar vaak hebben ze zelf wel een visie over hoe ze er willen uitzien die dag.’

Wat is de grootste make-upfout die je op de rode loper kunt maken?

‘Je kunt niet te veel glow gebruiken. Er zijn zoveel camera’s en dus flitsen, waardoor je er altijd te shiny uit gaat zien op foto’s. Bovendien hebben de actrices altijd enorm veel stress voordat ze de rode loper opstappen, waardoor ze gaan zweten en je make-up er al snel wat vettig uit gaat zien. Ze willen daarnaast altijd foundation op hebben om zo covered mogelijk te zijn, dus ik gebruik voor rodeloperlooks altijd de Diorskin Star foundation. Onder de foundation smeer ik ook vaak de Dior Capture Totale huidolie, om toch nog een beetje glow te krijgen en de huid te hydrateren.’

Wat doe je als een actrice een bad skin-day heeft?

‘Je kunt het altijd wel fixen. Als er genoeg tijd is verzorg ik de huid eerst met een masker, maar je moet altijd genoeg cover-up hebben. Ik gebruik voor heel veel coverage de Diorskin Sculpt concealer, maar de Diorskin Star concealer is mijn favoriet. Zelf gebruik ik trouwens de Dior BACKSTAGE PRO Fix it Concealer, die is wat poederig en blijft écht de hele dag zitten, zonder dat het er vettig uit gaat zien. Perfect.’

Wat is de moeilijkste klus die je ooit hebt moeten doen?

‘Ik moest een keer een actrice in Cannes opmaken in een jacht. Het moest allemaal heel snel, want ze was veel te laat, omdat ze uit Monaco kwamen. We zaten op de laagste verdieping van het schip en hadden alleen een klein rond raampje als licht. Ik moest me voor haar op mijn knieën wurmen, de boot was enorm aan het schudden en ze was ook nog eens aan het huilen, omdat ze heel ongelukkig was. Ik kan de naam uiteraard niet zeggen, maar het was heel zielig. Toen ik klaar was met die look, toen had ik wel even zoiets van ‘my god, I did it’. Het was dus enorm moeilijk om te doen, maar uiteindelijk is het gelukt, dus dat was dan wel weer cool.’

Heb je een favoriete actrice om op te maken?

‘Ik vind Jennifer Lawrence heel erg leuk, dat soort actrices. En Jessica Chastain, die ik heel vaak doe. Ze is zo cool én een echte actrice. Ze is de real deal. Ik deed haar make-up voor één van de eerste modeshows waar ze in Parijs heen ging en ze was zo verlegen en zei dat ze helemaal niet wist hoe het daar werkte. Zo lief. Maar uiteindelijk ging het allemaal goed en zag ze er prachtig uit.’

Wat zijn jouw favoriete producten van Dior?

‘De Diorskin Star concealer, de Diorshow mascara, ik vind alle lippenstiften heel fijn en de nieuwe wenkbrauwkit die Peter Philips heeft gemaakt voor Dior, die binnenkort uitkomt. Wenkbrauwen zijn zó belangrijk voor het gezicht, die mag je nooit vergeten.

Wat is het leukste aan je werk met actrices tijdens het Cannes Film Festival?

‘Ik hou van die stress, wanneer je maar een half uurtje hebt bij een actrice in de hotelkamer en het licht slecht is, haha. Als je er dan tóch iets heel moois van weet te maken, voel je je enorm trots. Daar was ik toen ik net begon juist heel erg bang voor. Ik kwam uit de modewereld en had nog nooit met actrice gewerkt, dus wist helemaal niet hoe het eraan toe zou gaan. Ik dacht dat het niets voor mij zou zijn, maar blijkbaar voelen actrices zich heel fijn bij mij, omdat ik gewoon normaal tegen ze doe. Ik zeg ze precies wat ik wel mooi vind en wat niet. Actrices zijn énorm onzeker. Allemaal. Dus ze zitten enorm gestrest op de stoel, omdat ze de rode loper op moeten gaan. Zelfs de grote actrices zijn heel erg onzeker, ik ken er geen één die het niet is. Het is lastig vandaag de dag beroemd te zijn. Op elk detail van je lichaam wordt ingezoomd en wordt onder de loep genomen. Afschuwelijk.’

Meer tips en tricks van Phophie Mathias weten? In het ELLE augustus-nummer lees je het vervolg.

youtubeView full post on Youtube