Natuurlijk: Lush is niet nieuw. Al sinds 1995 maakt het zeepjes met geinige namen en super herkenbare verpakkingen. En al sinds een jaar of wat weten we allemaal onze gang wel te maken naar het badkamermerk.

Máár: het valt niet te ontkennen dat Lush de laatste maanden opeens éxtra aanwezig is op onze Instagramfeeds, Facebookfeeds, in badkamers en op de nachtkastjes van celebrities. Het hippie, niche label verandert langzaam in een groot mainstream merk.

Maar hoe, en vooral: waarom zo opeens? De producten zijn niet veranderd: al járen zien we zeepjes, shampoos, bruisballen en conditioners met namen als Honey I Washed My Hair of Sugar Daddy-O en ook de verpakkingen zijn nog precies hetzelfde als ze altijd zijn - zwart met witte handgeschreven letters, of überhaupt afwezig, zoals bij de bruisballen. Hoe komt het dat Lush dan zo overal is opeens, tot aan de (niet gesponsorde) Snapchat-feed van Kylie Jenner aan toe?

instagramView full post on Instagram

We sommen wat redenen op.

1. Lush-producten zijn net zo fotogeniek als Kardashians Tenzij je op social media-vakantie bent geweest, heb je vast de afgelopen weken ergens een video van een Shower Jellie voorbij zien komen. Zo niet: hieronder een voorbeeld.

De op zeewier gebaseerde zeepgelei is niet nieuw - Lush verkoopt de Shower Jellies sinds 2005 - maar de filmpjes die er van de zeepjes worden gemaakt, wél. Het zicht van de heen en weer glibberende Jellie heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ten minste 30 miljoen kijkers in onderstaand filmpje:

In april besloot YouTube-kanaal The Creatures een opblaasbaar zwembadje vol te gooien met 50 van Lush's 'Bath Bombs', en meer dan 5 miljoen mensen keken hoe het water langzaam veranderd in een poel van kleurtjes:

Kortom, Lush-producten lenen zich voor viral-gaande filmpjes. En niet zo gek: de beglitterde, wild gekleurde bruisballen zijn bijvoorbeeld al bijna een gimmick op zich. In een tijdperk waarin we allemaal dagboekschrijven op onze Instagram- en Snapchatfeeds, weten de fotogenieke Lush-producten makkelijk likes en views te verzamelen.

2. Steeds meer mensen willen natuurlijkere badproducten. Maar we kopen 't allemaal niet alléén voor de fotogenieke kwaliteiten - we willen ook steeds vaker natuurlijke producten, en dat is al even Lush's forte.

Lighting, Retail, Trade, Convenience store, Shelf, Customer, Shelving, Marketplace, Selling, Market, pinterest

Dat betekent niet dat de producten helemaal geen kunstmatige stoffen bevatten - zo'n 75% is compleet vrij van kunstmatige stoffen, een kwart van de producten krijgt hulp van ingrediënten die wel parabenen bevatten. Desondanks blijven Lush's producten onder de EU-limiet van het aantal kunstmatige stoffen dat er in producten mag zitten.

De Jellies zijn niet alleen knap, ze laten als we de verhalen moge geloven een zachte huid achter en een welriekend luchtje. Vraag een Lushie naar zijn of haar favoriete product en je krijgt vast een verhaal over de Shower Smoothie of Massage Bar, twee producten die bekend staan om hun heerlijk geur.

En jep, men noemt zichzelf soms echt een Lushie. Zoek op de hashtag #Lushie en je ziet genoeg verhalen van mensen die op community-achtige wijze praten over mede-Lushies. Quote: 'Pretty much every time I go into @lushcosmetics I start talking to someone else who is shopping and they ask if I work there.'

3. Het is een verantwoord merk. Lush is serieus over zaken als duurzaamheid, minimal waste, dierproefvrij-zijn.

Volgens dit onderzoek beginnen we eindelijk ook in de keuzes van de consument terug te zien welke waarden zij belangrijk vinden - zijn ze tegen dierproeven, dan kopen ze ook dierproefvrije producten. We vinden het niet alleen belangrijk hoe bedrijven met de wereld omgaan, we beginnen het ook te laten zien in onze aankopen.

4. De producten worden door... nouja, echte mensen gemaakt. Een van de leukste features op Lush-verpakkingen, is de kleine foto van de persoon die het voor je heeft gemaakt. Het is de 'human was here'-benadering, en het werkt, omdat we er allemaal gevoelig voor zijn. Het is veel makkelijker een 'connectie' met je product te voelen als-ie is gemaakt door Sarah op 5/21/16.

5. De zeitgeist is perfect voor een Lush-moment. Kylie Jenner maakte 'n snap van haar kom vol Bath Bombs en Bubbles Bar (en nee: dit was niet gesponsord door Lush), en dan weet je het wel.

Van: Cosmopolitan US