Eerst waren het de dijen (daar hoeft niet per se een gap tussen), daarna was het de striae (ook die mag je zien), vervolgens omarmde Instagram verschillende lichaamsvormen (want niet iedereen wordt recht geboren) en nu is het tijd voor... acne. Als tegenbeweging van de perfect geshopte foto's op Instagram zien we op datzelfde platform nu iets anders gebeuren: gezichten met acne en littekens die filter- en make-upvrij worden gedeeld.

Want ja: dat is nog steeds een taboe. Neem bijvoorbeeld @mypalefaceblog's Em Ford, die in 2015 begon met het posten van haar onrustige huid. In de viral video 'You Look Disgusting' zien we welke haatreacties ze kreeg.

youtubeView full post on Youtube

Ford post nog steeds foto's van haar onrustige huid, zónder filters of Photoshop, en heeft inmiddels zo'n twee miljoen volgers. Ze is een van de leiders van de #skinpositivity-beweging. En hoewel die hashtag zelf niet per se viral gaat — er zijn tot nu toe zo'n 600 posts onder de hashtag gemaakt, en een paar honderd onder het gerelateerde #acnepositivity — is het idee erachter inmiddels wél wijdverspreid. Steeds meer zien we mensen op social media hun onrustige huid accepteren, in plaats van dat ze 'm verbergen. Dat betekent niet dat ze niets proberen te doen aan die huid; ze zien een onrustige huid alleen niet als een geldige reden om je minder mooi te voelen of minder zelfverzekerd te mogen zijn.

'Acne is a massive insecurity for people all over,' schreef Ford onlangs in een open brief aan Kendall Jenner, nadat die veel over haar heen kreeg toen ze met acne op de rode loper van de Golden Globes 2018 verscheen. 'I truly believe that the only way to truly alleviate these worries, insecurities and fears, is to have more women like yourself, who live their life with a kickass IDGAF attitude about their acne and talk about how completely normal it is.'

En waar Ford twee jaar geleden nog het voortouw moest nemen, zijn er nu vele voorbeelden van vrouwen die hetzelfde doen. Kali Kushner bijvoorbeeld, die vanaf oktober vorig jaar besloot haar strijd tegen acne online bij te houden. Ze werd snel een fenomeen.

'Acne is only temporary. An important reminder, as this is something I often forget. It does not define who you are unless you let it,' schreef ze op 6 januari.

In december 2017 nam de Londense dermatoloog Anjali Mahto een close-up van haar acne. 'I am not a perfect dermatologist with perfect skin—nor do I aspire to be,' schreef ze. Mahto worstelt al sinds 1992 met haar verstoorde huid en heeft zo'n beetje alles geprobeerd, van de pil tot het medicijn Roaccutane.

Ze vervolgt: 'Sometimes it isn't down to what we are eating or sleepless nights or heavy make-up or anything else we are doing wrong. It is just the luck of the DNA draw in terms of our unique combination of hormones and genetic.'

Zelfs modellen, die worden betaald om een modelvoorkomen te hebben, beginnen zich uit te spreken over acne. In december 2017 postte Briana Lopez een veel gedeelde foto van haar acne op z'n slechtst. 'To be a model you basically need to be "perfect",' schreef ze. 'I've struggled with [my skin] so much, and I feel like I need to stop pretending like I haven't. Especially in this industry—it can be very deceiving about body image and skin.'

Intussen deelde model Belle Lucia, ter afwisseling van haar #OOTDs, reisfoto's en bikinishots, een foto van haar acne-breakouts.

'No one is perfect,' schreef ze bij de foto. 'I'm posting this to hopefully help those out there suffering with acne or anyone worrying about the way they look, because when I was young I wish someone would have told me that your looks don't define you and even the "models" you see on advertisements aren't perfect.'

Ook celebrities zijn de afgelopen twee jaar opener geworden over acne. In december postte Orange Is the New Black-ster Ruby Rose foto's van haar onrustige huid, waarmee ze de media die over haar acne tijdens een filmpremière schreven, van repliek diende.

In september postte Rachel Bloom een selfie op de set van Crazy Ex-Girlfriend waarop we haar hormonale acne in volle glorie konden zien.

Alle bovenstaande voorbeelden vormen een groot contrast met het gangbare beautybeeld dat we op Instagram zien; foundation, highlighters, enorm lange wimpers, scherpe wenkbrauwen, contouring en véél oogschaduw. (Kijk vooral op @hudabeauty om te zien wat we bedoelen). Dit is de 'look' waarmee ontelbare beauty-influencers groot zijn geworden. En hoewel deze looks getuigen van heel wat make-upkunde en prettig zijn om naar te kijken, kan het er ondertussen ook voor zorgen dat we gewend raken aan deze 'perfecte' gezichten; het geFacetunede, porieloze gezicht als de standaard van schoonheid.

En dat is precies waarom we blij zijn met deze beweging. Hear hear, dappere voorlopers; opdat we een dag bereiken waarop er geen headlines meer worden geschreven over de conditie van iemands huid.

Van: ELLE UK