Beauty is een gigantische industrie. Als je droomt van, laten we zeggen, een carrière als make-upkunstenaar of kapster, dan is het nog wel uit te vogelen hoe je aan die baan komt. Maar hoe scoor je zo’n felbegeerde positie als journalist of PR-expert? Er zitten natuurlijk meer mensen op zo’n plek te azen. Maar zelfs al is de concurrentie pittig, jij kunt ‘m hebben. Kwestie van lipstick op en gaan.
 
STAP 1: DOE JE HUISWERK
Zorg dat je ALLES weet. Maak een lijst met bedrijven waar je zou willen werken en volg ze. Zo ben je altijd op de hoogte van eventuele leuke plekken die vrijkomen. Ook weet je als het moment daadwerkelijk daar is wat er speelt. ‘Het beauty-speelveld is groot,’ zo verklapt Jessica Godfrey, Beauty Director bij ELLE. ‘Zorg dat je weet welke bedrijven er zijn en weet waar je staat. Ligt je hart bij een grote speler of ben je meer van de niche-labels?’

STAP 2: PR JEZELF MAAR BLIJF JEZELF
Weet je eenmaal waar je wezen moet, dan is het nog zaak jezelf in de kijker te spelen. Tijd voor wat schaamteloze zelfpromotie. ‘In een tijd waarin persoonlijke profilering belangrijker lijkt dan ooit is het cruciaal om te weten waar je het over hebt,’ zo verklapt Annika Drion, PR Manager Consumer Products Division L'Oréal Nederland. ‘Het is van groot belang dat je jezelf kunt verplaatsen in het product en de beleving van het merk. Jij bent degene die het verhaal vertelt en zorgt voor dat stukje credibility en story telling. Laat zien dat je verstand van zaken hebt, verbreed je netwerk en blijf dichtbij jezelf. En voor de rest: get real. Een baan in PR is echt niet een groot feest, maar heel hard werken.’

STAP 3: WEES EEN HOMO UNIVERSALIS
Werken in beauty is veel meer dan alles weten over – pak ‘m beet – een nieuw parfum. Je moet dingen kunnen duiden en plaatsen in een breder maatschappelijk veld, zodat je daar op in kunt haken met mooie, creatieve producties of om journalisten op het juiste moment de juiste dingen aan te leveren. ‘Kijk om je heen,’ zegt Stefanie Bottelier, Mode- en Beauty Features Editor bij ELLE en Harper’s BAZAAR. ‘Het is belangrijk om te weten wat er speelt in de mode, in de muziek en in de wereld in het algemeen.’

STAP 4: LOOP STAGE
Een stage is de makkelijkste manier om met weinig ervaring bij een bedrijf binnen te komen, zo beaamt Daphne Knijpinga, Communications PR & Trainings Manager van het luxebedrijf Coty Prestige dat onder andere merken als Marc Jacobs en Chloé in de portefeuille heeft. ‘In vijf à zes maanden kun je je goed profileren. Zo hebben wij al veel fijne stagiaires als ‘echte’ collega's kunnen houden.’ Gouden regels tijdens je stageperiode? Ken je plek, wees hartelijk en werk hard. En lukt het deze keer niet, probeer het dan nog een keer. En nog een keer. Succes!

PS Een hit onder beauty insiders: niche parfums >