DIT zegt je haarkleur blijkbaar over je gezondheid

Wat jouw haarkleur over je gezondheid zegt? Nou, dit dus.

Meest gelezen

Je natuurlijke haarkleur vertelt je van alles over je mentale en fysieke gezondheid. En ondanks alle tijd die we besteden aan het verzorgen en in model brengen van ons haar, wist je dit waarschijnlijk nog niet: wat zich onder alle glans en highlights bevindt, is een barometer van je gezondheid. 

BLOND HAAR

Bescherm je ogen: Vrouwen hebben meer kans dan mannen op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (LMD), een oogziekte die blindheid tot gevolg kan hebben. 'Vrouwen met blond haar lopen nog meer risico,' zegt Svetlana Kogan, oprichter van Doctors at Trump Place in New York. Een voedingspatroon rijk aan luteïne en zeaxanthine kan helpen om dit te vermijden. Je vindt deze natuurlijke stoffen bijvoorbeeld in boerenkool, spinazie en peultjes. 

Advertisement - Continue Reading Below

Bedek jezelf: Melanine geeft je huid een kleurtje en beschermt tegen schadelijke UV-stralen, zegt dermatoloog Joel Schlessinger. Een dingetje: blondines maken minder melanine aan, waardoor hun huid (en dan vooral hun hoofdhuid) meer kans loopt op melanomen. Koop een stevige SPF 30 zonnebrandcrème die beschermt tegen UvA en UvB. En vergeet je hoofdhuid niet. 'Blondines zouden altijd een hoed moeten dragen in direct zonlicht,' zegt Schlessinger.

Meest gelezen

 

BRUNETTE/ZWART HAAR

Verlies je haar niet: Meer dan de helft van de 30 miljoen Amerikaanse vrouwen met zichtbaar haarverlies is brunette. Dat kan zijn omdat ze sowieso al minder haar hebben: 'Bruine en zwarte lokken zijn over het algemeen stugger en dikker dan blonde of rode haren, en je lichaam maakt er minder van aan,' zegt Schlessinger. Als haarzakjes van bruine haren afsterven, laten ze meer opvallende kale plekjes over. Hou haarverlies op afstand met de juiste voeding. Een ijzertekort kan bijdragen aan haarverlies, dus begin met ervoor te zorgen dat je daarvan voldoende binnenkrijgt. Dit kan in de vorm van voedingssupplementen of met een bord havermoutpap als ontbijt.

Maak die sigaret uit: Jouw kastanjebruine coupe is het resultaat van een heleboel melanine, waardoor je eerder verslaafd raakt aan nicotine. De reden hiervoor? Melanine voorkomt dat je lever deze drugs snel kan verwerken, waardoor het zich langer in je lichaam bevindt en je eerder verlaafd raakt. Onderzoek op dieren laat zien dat vitamine C je lever in topconditie houdt. Slik dagelijks 75 milligram door 100 gram paprika of een middelgrote sinaasappel te eten. Je beste keuze is, uiteraard, om er nooit aan te beginnen.

 

ROOD HAAR

Pijn is niet fijn: Rode lokken, zo blijkt uit onderzoek, komen voort uit een mutatie van DNA waardoor sommige redheads resistent zijn voor algemene en plaatselijke verdovingsmiddelen, zegt Daniel Sessler, anesthesist bij de Cleveland Clinic. Roodharigen blijken tot 20 procent meer anesthetica nodig te hebben dan blondines of brunettes. Laat een beetje pijn je niet weerhouden van een goede verzorging van je gebit: bespreek het vooraf met je tandarts of neem een uurtje voor je behandeling 500 milligram ibuprofen.

Pas op voor Parkinson: Recent onderzoek door wetenschappers van Harvard University toonde aan dat roodharigen bijna 90 procent meer kans hebben op deze hersenziekte, waarbij zenuwcellen langzaam afsterven. Hoe dat kan? Misschien wel door die genenmutatie: het beïnvloedt andere genen die, als ze ook veranderen, geassocieerd worden met Parkinson. Hetzelfde onderzoek liet zien dat foliumzuur de voortgang van de ziekte vertraagt. Dr. Margaret Lewin adviseert je dagelijks 400 mg te slikken (meer als je zwanger wilt worden of bent). Een multivitamine bevat voor de meeste vrouwen voldoende foliumzuur.

 

Bron: Hearst Magazines