Dit symbool duidt aan wanneer je je make-up beter kunt vervangen

Eíndelijk weten we wat het label betekent.

Meest gelezen

Make-up- en skincareproducten hebben een houdbaarheidsdatum. Voor hygiënische redenen – het langdurig gebruik van vervallen producten kan leiden tot infecties, huidirritaties of een gevoelige huid – is het dus belangrijk om te weten hoelang na opening ze goed blijven. Om duidelijk te maken tot wanneer je het product nu precies mag gebruiken, werd in 2003 door het Europees Parlement en de Europese Raad het gebruik van het Period After Opening-label op verpakkingen verplicht gemaakt.

Advertisement - Continue Reading Below

De geldige gebruiksperiode wordt aangeduidt met een open crèmepot waarin of waarlangs de tijdspanne gedrukt staat (12M betekent dat het product twaalf maanden na openen verloopt). Het PAO-label is verplicht op de verpakking van producten met een houdbaarheid langer dan dertig maanden, maar het kan zijn dat merken het symbool ook laten drukken op producten met een kortere levensduur.

Meest gelezen

Voor die laatste categorie is het overigens verplicht om de best before the end of-datum van het product te vermelden. Dat is de uiterste datum tot wanneer het product – als het bewaard wordt in de correcte omstandigheden – zijn beloofde resultaat kan vervullen. Sommige merken kiezen ervoor om die vermelding te begeleiden van onderstaand symbool.

Er is bovendien ook nog een categorie die geen label vereist. Dat zijn producten zoals parfum (vanwege het hoge alcoholgehalte) en haarlak (vanwege de afgesloten verpakking) die niet slechter worden bij dagelijks gebruik.

Deze douchetruc van 90 seconden geeft je meteen meer energie >