Door deze kalender weet je precies wanneer en waarom je pukkels krijgt

Wees de hormonen te snel af.

Meest gelezen

We weten allemaal dat vlak voor of tijdens de menstruatie de irritantste en hardnekkigste pukkels opduiken. Niets aan te doen, het zijn die rothormonen. Fout. Wat je misschien niet wist is dat de conditie van je huid tijdens de hele cyclus verandert. En dat je er wél iets aan kunt doen.

Dat zit zo

Afhankelijk van de fase verandert je huid van vettig naar droog naar normaal naar onrustig. En op al die momenten heeft jouw huid de juiste zorg nodig.

Advertisement - Continue Reading Below

Huidarts Dr Terry Loong meent dat door het leren begrijpen van je maandelijkse huidcyclus je betere keuzes maakt over hoe je huid te verzorgen.

Ze noemt dit 'The Skin Cycle'. Het gaat erom je producten op je lichaam af te stemmen om uitbraken te minimaliseren en de huidherstel te optimaliseren.

Klinkt goed, vind je niet? Lees en leervan de huidverzorgingstips van Dr Terry:

1. De onrustige fase

Op de eerste dag van je menstruatie is je huid gevoelig voor acne. Wees in deze fase extra zorgvuldig met je reinigingsroutine. Verwijder in de ochtend en avond vuil en talg. Zorg ervoor dat je veel zweet (ga naar de sportschool of ren een rondje) en vermijd vettig voedsel. Dit tezamen met de inname van groene groenten zorgt ervoor dat je lichaam sneller ontgift. Als je deze tips uitvoert, raken je poriën minder snel verstopt en dat zorgt ervoor dat je geen (of in ieder geval minder) pukkels krijgt.

Meest gelezen

Tips:

  • Reinig dag en nacht met een reiniger waar salicylzuur in zit. Hierdoor wordt de huid minder olie-achtig.
  • Exfolieer je huid 2 tot 3 keer per week.
  • Kleimaskers zijn in deze fase perfect tegen onzuiverheden.
  • Mocht je uit willen pakken: in deze periode kun je het best een gezichtsbehandeling doen. Heel effectief tegen onzuiverheden.

2. De droge fase

Op de vijfde dag van je menstruatie kan de huid droog en schilferig zijn. Exfolieer, maar doe het iets milder dan in de eerste fase. Maak gebruik van vochtinbrengende huidverzorging. Hydrateer ook van binnenuit door genoeg water te drinken. Eet vette vis, zaden en avocado om de huid te voeden.

Tips:

  • Vermijd actieve en krachtige producten. Kijk naar producten met ontstekingsremmende eigenschappen zoals groene thee en aloë vera.
  • Gebruik vitamine C voor een gezonde gloed.
  • Verwen de huid met een hydraterend gezichtsmasker.

3. De gelukkige en gezonde huidfase

In het middelste deel van de cyclus is de huid op z'n best. De huid heeft meer gloed doordat de bloedsomloop stijgt. Voeding en verzorging worden sneller opgenomen. Draag daarom zo min mogelijk make-up. Vermijd zo veel mogelijk stress om PMS uit te sluiten. Slaap goed, beweeg en mediteer.

Tips:

  • Scrub 1 of 2 keer per week.
  • Gebruik een anti-oxidantserum om huidveroudering tegen te gaan.

Dit zijn de beste huidverzorgingsproducten van 2017 >