Superfoods alleen maar eten? Nee! Smeer ze ook eens op je huid

Van superfoods kun je je super voelen, maar breng ze ook gerust aan óp je huid. Die gaat ervan stralen.

Meer van The Skin Edit
20 articles
Zo neem jij je huid veilig mee de herfst in
Make-uptrend-voor-s-s-2015-glowy-skin
Dit zijn de beste serums van het moment
Dit zijn de eerste tekenen van huidveroudering

Superfoods zijn niet alleen goed om zo nu en dan te eten, maar ook om op je huid te smeren. Ja écht. Wij schotelen je dus vijf superfoods voor die je nu wilt toevoegen aan je huidverzorging:

Avocado

Populaire jongen, die avocado. De hashtag 'avocado' is zo'n lullige 6,5 miljoen keer gebruikt op Instagram. Niet zo gek want de vrucht dankt z'n faam aan het hoge gehalte aan vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren en proteïnen en biedt zo vele gezondheidsvoordelen. Maar verwerkt in huidverzorging kan de vrucht ook de regeneratie van je huid stimuleren en 'm soepel houden. Vooral de olie uit de avocado-pit verzacht en hydrateert de huid.

Advertisement - Continue Reading Below

Gojibes

Gojibessen zijn krachtige antioxidanten en bevatten meer dan twintig mineralen en vitaminen waaronder ook vitamine C, vitamine E, zink, ijzer en bètacaroteen. Dankzij die samenstelling kan het extract van deze kleine rode bes huidproblemen zoals pigmentvlekken tegengaan, de schade veroorzaakt door UV-licht verminderen en je huid een energieboost geven.

Quinoa

Quinoa is een lievelingsingrediënt van vele saladbars. En dat heeft het zaad (het is géén graan) te danken aan een hoog gehalte aan eiwitten en aminozuren. Een extract ervan in een crème of serum versterkt je huidbarrière. Belangrijk, want als die is beschadigd, wordt het voor je huid lastiger om zich te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf en krijgen rimpels, onzuiverheden, uitdroging en irritaties sneller kans te ontstaan.

More From The Skin Edit
20 articles
Zo neem jij je huid veilig mee de herfst in
Make-uptrend-voor-s-s-2015-glowy-skin
Dit zijn de beste serums van het moment
Dit zijn de eerste tekenen van huidveroudering
Zo verklein je je beauty-footprint
5-manieren-waarop-je-stiekem-je-skincare-routine-saboteert
Zó maak jij je beautyregime duurzaam

Cacao

Ook dit superfood is rijk aan antioxidanten. Uit de pitten van de cacaoboon kan zowel cacaoboter als cacaopoeder verkregen worden. Cacaoboter voedt je huid, beschermt tegen uitdrogen en voorkomt vroegtijdige huidveroudering. Cacaopoeder bevat polyfenolen en OPC, twee stoffen die voorkomen dat vrije radicalen schade kunnen aanrichten in je huid.

Kurkuma

Superspecerij kurkuma bevat krachtige antioxidanten die je huid beschermen tegen oxidatieve stress. Daarnaast kan geelwortelextract (zoals ie ook wel wordt genoemd) je huid reinigen en heeft het een ontstekingsremmende werking. Dat laatste maakt het zo geliefd bij een huid die snel reageert op prikkels van buitenaf en daardoor bijvoorbeeld rood wordt. Verder kan een crème of serum met kurkuma-extract je huid voeden en hydrateren. En nee, hoe krachtig de kleurstof van deze specerij ook is, je slaat er niet geel door uit.