ADVERTORIAL

We willen allemaal beter doen en beter zijn, helemaal als het op Moeder Natuur aankomt. Maar welke stappen kun je nemen om bijvoorbeeld je beautyregime iets duurzamer te maken? De les die wij geleerd hebben van Clarins: let in ieder geval op twee dingen.

1. De verpakking

Om de impact op het milieu te beperken, kunnen merken slimmere keuzes maken over verpakkingen. Niet alleen voor de producten, maar ook voor al het promotiemateriaal. Zo wordt bijvoorbeeld het karton waarin het nieuwe product (Double Serum) van Clarins zit, gehaald uit verantwoord beheerde bossen.

Daarnaast vervingen zij het metaal van de flacon voor een gerecyclede stof die nu 10% van de verpakking vertegenwoordigt. Maar ook door de verpakkingen te verminderen wordt er bijgedragen, zo zijn hun nieuwste verpakkingen niet voorzien van een buitenkarton en bijsluiter. Tot slot geven zij aan hoe een verpakking eventueel opnieuw gebruikt kan worden, gebruiken ze gerecycled materiaal voor promotiewerk en blijven ze kijken naar milieuvriendelijke manieren om te printen.

2. De bron van ingrediënten

De natuur verwoesten omdat jij gladdere poriën wil is een spiegel die niemand voorgehouden wil worden. Maar het kan ook anders: let op merken – en doe er onderzoek naar – die een ethische manier hebben om ingrediënten in te winnen.

Clarins en planten zijn als Jip en Janneke en omdat zij dit weten, handelen ze uitsluitend duurzaam, fair trade én geven ze terug. De natuurlijke ingrediënten in alle producten (ook parfums) worden getest op duurzaamheid (de oorsprong, type gewas en de oogstmethode) en moeten altijd traceerbaar zijn.

Dit handelen doen zij niet alleen tegen een redelijke prijs, maar ze zorgen er ook voor dat de lokale bevolking die rond de oogstgebieden leeft kan investeren in betere voorzieningen. Hun eerste fair trade overeenkomst met Madagaskar is tien jaar oud en door de steun van Clarins aan speciale projecten (Jardins du Monde) is er in die tijd gezorgd voor een duurzame waterleiding, elf klaslokalen en een compleet ingericht gezondheidscentrum.

Text, Font, Line, Parallel, pinterest