Rachel Gittler maakt geen haaraccessoires, maar kunst. Als je denkt dat dat overdreven is, heb je haar creaties zeker nog niet gezien. Niet voor niets is Gigi Hadid groot fan en worden Gittlers creaties gespot op menig rode loper.

Gittler, oprichter en creatief directeur van Epona Valley, het waanzinnige en op Instagram geprezen haaraccessoiremerk, lijkt een kunstenares uit een ander tijdperk. Voor we ooit nog gehoord hadden van fast fashion, massaproductie en goedkope materialen. Hulde.

instagramView full post on Instagram

'Ik probeer dat romantische, ouderwetse, handgemaakte gevoel terug te brengen, welke de norm was in warenhuizen in de jaren 40,' vertelt Gittler. 'Maar nu verliezen we die kunst aan fast fashion en bestaat het alleen op compleet onbereikbare plekken, zoals couture die een gemiddeld persoon zich niet kan veroorloven.'

Daarom begon Gittler vijf jaar geleden vanuit haar huis in Brooklyn met het maken van originele stukken, zoals haaraccessoires met vogels en zijden hoofdbanden. 'Mijn oma en moeder waren kunstenaressen,' vertelt ze. 'En ik heb toneel en theater gestudeerd, dus ik ben altijd heel erg blootgesteld aan de romances van eerdere tijdperken en ik wilde een manier bedenken om accessoires van die tijden te dragen, maar ze moderniseren voor vandaag de dag.'

Nadat ze een paar jaar geleden aangesproken en gefotografeerd werd terwijl ze een van haar creaties droeg tijdens New York Fashion Week, heeft ze Epona Valley officieel gelanceerd. Ze begon langzaam, met het ontwerpen van een lijn handgemaakte accessoires. 'Het is allemaal handgemaakt met messing, goud en zilveren coatings, Swarovski-kristallen, allemaal lokaal geproduceerd, om de kledinggemeenschap van de Verenigde Staten te steunen.'

'Eerst maakte ik al mijn stukken, in gelimiteerde oplages, zelf in mijn huis in Brooklyn, maar nu heb ik een soldeerder in mijn team die alle bladeren, bloemen en gezichten maakt, plus een paar mallen voor de grotere stukken,' aldus Gittler. 'Maar we hebben nog steeds handen die ieder accessoire aanraken, om de individuele kristallen te plaatsen en stukken samen te brengen.'

Het resultaat? Prachtige, vintage uitziende accessoires. Net kunst. Dure kunst, zo lijkt het. Maar dat is het mooie van Gittlers stukken: het is is betaalbaar voor iemand met de smaak van een renaissance aristocraat maar met het budget van een Zara koopjesjager. Heel wat van de stukken van het merk zijn namelijk onder de 100 euro.

En nee, dat is misschien niet zo betaalbaar als de accessoires van Forever 21, maar ook unieker en met meer liefde gemaakt. En dat telt mee.

Een kwestie van tijd voor Kim Kardashian ermee wordt gespot en er een eeuwenlange wachtlijst komt voor deze pareltjes dus: wees er op tijd bij.

Van: ELLE UK