Het GL Dieet

Het GL Dieet is de nieuwerwetse, mildere versie van het GI Dieet.

Het GL Dieet is een geavanceerde versie van het GI Dieet. De twee diëten lijken op elkaar, maar tijdens het GL Dieet moet je ook op je portiegrootte letten. Vooral die van koolhydraten.

 
REGELS
Het GI- en het GL Dieet zijn gebaseerd op hoe het lichaam koolhydraten verteert en het effect van carbs op de bloedsuikerpiegel. Eten met een hoog GI-cijfer, zoals aardappels of cakejes, zorgen ervoor dat het lichaam snel insuline aanmaakt, de bloedsuikerspiegel snel piekt en dat je veel energie hebt. Daarna volgen helaas een zware dip en honger. Tot overmaat van ramp worden de suikers in eten met een hoge GI-index snel omgezet in glucose, dat meteen in vet wordt omgezet als het niet meteen wordt opgebruikt. Eten met een lage GI-waarde is beter, omdat de suikers langzaam aan het bloed worden afgegeven.

Advertisement - Continue Reading Below

 

HET VERSCHIL TUSSEN GI EN GL
Waarom zou je het GL Dieet volgen in plaats van het GI Dieet? Het GI Dieet beoordeelt alle soorten voedsel op dezelfde manier. Zo kan het gebeuren dat sommige gezonde groeten en fruit, zoals wortels en watermeloen, het veld moeten ruimen. De GL Index maakt wel onderscheid. Een kleine portie wortelen of watermeloen bevat relatief weinig koolhydraten waardoor het allemaal wel meevalt met die piek in de bloedsuikerspiegel. Daarom worden ze in kleine hoeveelheden toegestaan. Voor sommigen is het GL Dieet dus wat makkelijker te volgen dan het GI Dieet.

Meest gelezen

 

DE GL SCHAAL

Lage GL: Medium GL: 11-19
Hoge GL: 20

  

EEN TYPISCHE DAG

Ontbijt: All-bran (6) met halfvolle melk (3) en aardbeien (1) en een glas ongezoet grapefruitsap.

  
Lunch: een salade van tomaat (2) en mozzarella (2) met een klein makreelfilet (0). Chocolademousse toe (10).

 

Snack: olijven (1) met wat nootjes, zoals cashewnoten (3) en pinda’s (1).

 

’s Avonds: Thaise groene kipcurry met zilvervliesrijst (10) en een salade van avocado en groene bonen (1). Daarna een kleine crumble met peer (6).

 

VOORDELEN
Je mag zoveel koolhydraten met een lage GL eten als je wilt!

  

NADELEN
Totdat je die index een beetje uit je hoofd kent is het hannesen geblazen.

 

CELEB FANS
Courtney Cox, Naomi Campbell, Jennifer Lopez.