3 katerverzachtende trucs die je nog niet kende

Radeloos van brakheid na dat ene glaasje te veel gisteravond (we zeggen het nog maar eens: 5-1!)? Jeffrey Morrison, oprichter van gezondheidscentrum The Morrison Center, heeft een aantal katerverzachtende slimmigheden die je nog niet wist en was zo galant die met Harper’s Bazaar te delen. Een aantal tips uitgelicht – weet je de volgende wedstrijd die kater (misschien) te vermijden.

SLIM BIEREN
Onverstandig: beginnen met bier en eindigen met sterk. ‘Met sterke drank word je sneller dronken, dus je zult cocktails niet zo snel in hele grote hoeveelheden drinken,’ zegt Morrison. ‘Met bier gaat het langzamer en merk je vaak pas dat je dronken aan het raken bent als het al te laat is.’ Kortgezegd: het loont om eerst de ‘harde’ alcohol te kiezen, want hoe sneller je doorhebt dat je toeter wordt, hoe minder waarschijnlijk het is dat je er nog een rits drankjes bijbestelt.

Advertisement - Continue Reading Below

GOEDKOOP IS DUURKOOP
Katertechnisch loont het om je flesje uit het duurdere spectrum van het wijnschap te trekken. Morrison: ‘In een fles alcohol zitten zogenoemde congeners, de boosdoeners die je kater veroorzaken. Die congeners verdwijnen tijdens het ontgistingsproces van wijn. Hoe vaker een fles wijn zo’n ontgistingsproces heeft gekregen, hoe duurder de prijs.’ Ergo, duur betekent doorgaans minder congeners en – hoera, hoera! – een kleinere kater.

Meest gelezen

Met deze gezonde maar bovenal lekkere superfoods in je gerechten krijg je geheid duimen omhoog >

(B) x (C) = - (KATER)
Een goed begin is het halve werk, en dat goede begin steekt goddank hartstikke simpel in elkaar. ‘Een vitamine C- en vitamine B-pil innemen, ongeveer een uur voor je begint met drinken, kan je tolerantie voor alcohol helpen verhogen voor de rest van de nacht én de volgende dag,’ tipt Morrison. Een beetje het idee van dijken bouwen voor de storm komt, dus. Morrisons precieze advies: 1000 mg vitamine C en 50 mg vitamine B. Kind kan de was doen.

Na vandaag op de gezonde toer? 9 fabels over eten en sporten >