Maken groene smoothies dik?

Zeg dat het niet waar is.

De ene na de andere gezondheidswaarheid wordt onderuit geschoffeld. Kokoswater blijkt niet meer voedingswaarde te hebben dan een banaan en wat water. Soja is ook al niet zo fantastisch als we dachten. En nu is de groene smoothie aan de beurt. (Sorry, Rosie Huntington-Whiteley)

Het zit zo. Wanneer je bijvoorbeeld een appel eet, komt die in kleine stukjes in de maag. Omdat al die kleine stukjes verwerkt moeten worden duurt het ook langer voor de suiker uit de appel wordt opgenomen. Doe je een appel in de blender, doet die al het werk voor je maag en krijg je het suikerbommetje in een keer binnen. En zie hier het probleem: suiker maakt dik. Denk nu even aan je zalige groene smoothie. Wat zit daarin naast groente? Juist, fruit dat is geblend tot sap.

Advertisement - Continue Reading Below

DE OPLOSSING
Maar! Je hoeft niet gelijk je blender uit het raam te gooien; het suiker-effect is op te heffen. Hoe? Door chiazaad aan je smoothie toe te voegen. Dit reguleert je bloedsuikerspiegel en zorgt dat je lichaam niet in een keer alle suiker uit de smoothie opneemt, danwel omzet in vet. En we halen weer opgelucht adem.

Omdat het dus kan: van platte buik-smoothie tot mooie huid-smoothie: 10x de perfecte smoothie >