GETSIE! Dit gebeurt er met je lichaam als je te weinig slaapt

Een goede nachtrust is goud waard.

Meest gelezen

1. Je hebt meer kans om ziek te worden Een recente studie bewees dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen (of meer dan 9) significant meer kans hebben op hartziektes of diabetes.

2. Stress Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam automatisch het stresshormoon cortisol aan. En nee, het maakt niet uit of je tot diep in de nacht aan een opdracht werkte of dat je gewoon series aan het kijken was, slaaptekort is slaaptekort.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Je hebt een grotere kans om te overlijden Dit is nogal een eye-opener: mensen die minder dan 5 uur per nacht slapen hebben 15 procent meer kans om door wat voor reden dan ook te overlijden.

4. Je bent minder creatief Als je in de ruststand bent, reorganiseert je brein automatisch allerlei informatie. Dus daarom is het zo verdomd lastig om je te concentreren en met nieuwe ideeën te komen als je niet geslapen hebt.

Meest gelezen

5. Je wordt chagrijnig Nee, dit is geen fabeltje. Slaapgebrek maakt allerlei negatieve emoties vrij en voor je het weet ben kijk je chagrijniger dan Kanye West.

6. Je maakt slechtere keuzes Bij keuzes maken, zijn veel delen van je hersenen betrokken. Maar als je je hoofd niet genoeg rust geeft, functioneert het maar op halve kracht. En dat kan leiden tot rampzalige keuzes.

7. Vruchtbaarheidsproblemen Wetenschappers zijn hier nog niet helemaal over uit, maar slaapgebrek kan je vruchtbare cyclus verstoren. Nu ben je daar misschien nog totáál niet mee bezig, maar op latere leeftijd kan dit ervoor zorgen dat je moeilijker zwanger wordt.

8. Gewichtstoename Eindeloos veel wetenschappelijke studies hebben beweerd dat mensen die minder slapen, meer kans hebben op overgewicht. Dat komt omdat slaaptekort rommelt met je hormonen die bepalen of je vol zit (leptine) en je hormonen die bepalen dat je zin hebt in eten (ghreline). En dat kan ervoor zorgen dat je niet kan stoppen met eten.

9. Je vet-gen wordt geactiveerd Slaapgebrek zet je lichaam écht tegen je op! Minder dan 7 uur slapen activeert alles wat met vet-opslag te maken heeft en daardoor houdt je lichaam meer vetten vast dan normaal.

10. Je krijgt last van emotionele eetbuien In een recent onderzoek is bewezen dat mensen die moe zijn sneller eten aan hun gevoelens koppelen. En voor je het weet eet je alleen nog maar Ben & Jerry's.

11. Depressie Slaap en depressie hebben met elkaar te maken: onderzoekers suggereren dat mensen die aan slapeloosheid lijden meer kans hebben op een hevige depressie dan mensen die voldoende slaap krijgen.

12. Je hebt meer kans om een auto-ongeluk te veroorzaken In simulators is getest dat mensen die moe zijn evenveel ongelukken veroorzaken als dronkenlappen. Heftig!

13. Je reageert langzamer Als je brein niet is uitgerust, is het minder snel in het opnemen en verwerken ervan en reageren dan normaal. Je krijgt dus uiteindelijk je werk wel af, maar je zal er veel langer over doen.

14. Een vermoeide lief Ben jij zo'n eenzame opblijver terwijl je lief al lang en breed in bed ligt? Grote kans dat je hem/haar wakker maakt als jij in bed springt. En daardoor krijgt je lief ook last van slaaptekort. Dus wees slim, ga tegelijk naar bed.

16. Je wordt vroeg oud Dat heeft ook met die stress te maken. Door de combinatie van slaaptekort en stress zal je sneller last van rimpels krijgen. En dat wil je niet.

17. Je krijgt last van een droge huid Slaap hydrateert je huid zodat het niet droog en schilferig wordt. In andere woorden: slaap is een natuurlijk beautyproduct.

18. Acne Ook dit heeft met de stress te maken. Je lichaam maakt het hormoon glucocorticoide aan en daardoor wordt je huid erg gevoelig voor puistjes.

KRIJG JIJ GENOEG SLAAP? Als je in bed stapt en binnen 20 minuten in slaap valt, je je niet herinnert dat je 's nachts wakker werd en elke ochtend fris en fruitig wakker wordt, hoef je je geen zorgen te maken. En zo niet? De beste manier om uit te vinden hoeveel slaap jij nodig hebt, is door te gaan slapen als je moe bent en geen wekker te zetten. Doe dit een paar dagen en hou je in het vervolg zoveel mogelijk aan deze uren per nacht.

Bron: Cosmopolitan.com