Sacai dus. Opgericht door Comme des Garçon-alumnus Chitose Abe. Bekend om haar funky blend van sportswear, innovatieve materialen en mannelijke versus vrouwelijke elementen. Dat Nike daar nog niet eerder op was gekomen is eigenlijk best een beetje gek.

In totaal beslaat de collectie acht items die oa verwijzingen naar hardlopen, tennis en American football bevatten. Het idee achter NikeLab x Sacai was namelijk het herinterpreteren van Nike-klassiekers. En daarvoor nam Abe eerst een diepe duik in de Nike-archieven. ‘I’ve always been inspired by classics,’ laat Chitose Abe in een statement weten. ‘Working with traditional silhouettes and ideas that often come from utility or performance-based sportswear, I’m interested in creating new hybrids that combine different fabrics and shapes to create an unexpected yet wearable result.’  

Te zien aan de eerste beelden en de video die zijn vrijgegeven van de collectie, met it-model van nu Binx Walton als gezicht (en extreem fit lichaam) van de campagne, kunnen we op zijn minst vaststellen dat het unexpected deel gelukt is. Het 30 jaar oude windrunner-jack bijvoorbeeld, dat verbouwd is naar een plissérok. Een hooded sweatshirt met peplum. En sleehak-slip-on varianten van Nike Air Max en Dunk-sneakers.

Bovendien zette Team Nike zelf ook een tandje bij; in de collectie is gewerkt met twee verschillende kwaliteiten van Nike’s iconische Tech Fleece en een nieuw ontwikkelde mesh.

Leg, Green, Style, Dress, Jacket, Bag, One-piece garment, Fashion, Knee, Day dress,

Chitose Abe in Sacai en Binx in NikeLab x Sacai - foto: Craig McDean

Het wachten kan beginnen. Vanaf 19 maart is NikeLab x Sacai wereldwijd verkrijgbaar. Bekijk hieronder alvast de video:

youtubeView full post on Youtube

Deze sportkleding wil je dus íedere dag aan >

Nike-ambassadrice Ellie Goulding: 'Fit zijn is beter dan dun' >

Dit zijn dé sporten van 2015 >

Wat eet je nou voor en na het sporten? Topatlete Dafne Schippers over haar eetpatroon >