6 snacks die je sneller in slaap laten vallen

En het is nog lekker ook.

Werkte dit trucje om binnen een minuut in slaap te vallen niet bij je? Geen paniek, er zijn nog andere trucjes om te testen. Eet deze combinaties van snacks een uur voordat je gaat slapen, en het zou zomaar kunnen dat je kalmer én sneller in slaap valt.

Ontbijtgranen magere melk
Waarom: De koolhydraten van de ontbijtgranen helpen je sneller in slaap te vallen, en de magere melk zorgt ervoor dat je ook in slaap blijft. Door de twee samen te eten, maak je namelijk meer van het aminozuur ‘tryptofaan’ aan, dat weer invloed heeft op je slaap. De melk zit bovendien vol calcium en magnesium, wat je helpt meer melatonine aan te maken – het hormoon dat je slaapsysteem regelt.

Advertisement - Continue Reading Below

Griekse yoghurt meloen
Waarom: Vochttekort kan – ook als je geen ‘dorst’ hebt – je ongemerkt uit je slaap houden. Een vrucht als meloen zit relatief vol vocht, waardoor eventuele gemiste glazen water op de dag weer worden goedgemaakt. Ook goede vruchten om je vochtpeil weer op te krikken: appels, sinaasappels en peren. Combineer ze met yoghurt, en je hebt de perfecte slaapsnack.   

Gedroogde kersen pistachenoten
Waarom: Pistachenoten bevatten een goede mix van ‘slaapstoffen’: proteïne, vitamin B6 en magnesium. Onderzoek heeft uitgewezen dat kersen de aanmaak van melatonine stimuleert. Overdrijf alleen niet met de noten: een inname van té veel calorieën kan je juist wakker houden ’s nachts.

Meest gelezen

Crackers kaas
Waarom: Ook zuivelproducten kennen dus veel stoffen die goed zijn voor een goede nachtrust: calcium, magnesium en tryptofaan. Kies niet een te vette kaas, want ook (te) vet eten vlak voor je gaat slapen kan ervoor zorgen dat je juist wakker blijft.

Amandelboter banaan
Waarom: Bananen en amandelen zitten vol vitamine B6 en magnesium. Pas alleen op met de amandelboter: hou het bij een theelepel, zodat je niet ‘te vol’ je bed in gaat.
Kamillethee crackers met pindakaas
Waarom: Als je regelmatig slecht slaapt door gerommel in je maag, kun je kamillethee proberen – het verzacht en kalmeert. Cracker met pindakaas erbij, en je krijgt ook nog eens wat proteïne binnen.

Slaap lekker!

Misschien werkt-ie voor jou wél: het trucje waarmee je binnen een minuut in slaap valt >

Dít kan er ook voor zorgen dat je niet in slaap valt >