Waarom we eigenlijk ALLEMAAL verkeerd eten

Het ontbijt blijkt helemáál niet belangrijk.

Meest gelezen

We zijn allemaal gewend aan een ontbijt, een lunch en 'n avondmaal, maar ho, stop, ho: Mother Jones meldt in een artikel dat ons vaste eetpatroon wellicht een gevolg is van gewenning, maar éigenlijk op de schop zou moeten omdat het helemaal niet zo gezond is. Ze spraken historicus Abigail Carroll, die wat ferme uitspraken deed over eettijden.

Op een rij, wat ze (oa in haar laatste boek) zegt over het drie-maaltijden-per-dag-schema:

Advertisement - Continue Reading Below

- Lang geleden zouden de eerste kolonisten in Amerika vaste eettijden aan zijn gaan houden omdat dit ‘geciviliseerder’ en ‘beschaafder’ zou zijn dan de eetpatronen van de inboorlingen – zonder bewijs dus dat het per se beter zou zijn.

- Het feit dat het ontbijt als belangrijkste maaltijd wordt gezien in de Westerse cultuur, komt vooral door marketingcampagnes van producenten van ontbijtproducten en sapjes.

Meest gelezen

Een aantal studies haalt ook het gezonde idee van een ontbijt, lunch en diner onderuit. Op een rij:
- Er bestaan twee studies (waarvan de recentste in 2014 is gehouden door de Universiteit van Bath) die zeggen dat het overslaan van het ontbijt geen effect heeft op het aantal calorieën dat je op een dag binnenkrijgt. Wel verbrand je mét ontbijt meer calorieën, maar alleen precies die calorieën die je extra binnen hebt gekregen bij je ontbijt, dus per saldo ben je evenveel calorieën rijker mét ontbijt als zonder ontbijt.

- Onlangs verscheen er ook een onderzoek dat uitwees dat het wellicht gezonder zou zijn binnen een tijdsspanne van acht uur al je voedsel voor die dag te eten, dan van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat te eten, verdeeld over ontbijt, lunch en diner.

- Vorig jaar toonde onderzoek van de Universiteit van Warwick aan dat er tussen een groep vrouwen die twee maaltijden per dag at en een groep vrouwen die vijf maaltijden per dag at ook geen significant verschil was te zien.

Sterker nog: het drie-maaltijden-per-dag-schema wordt door sommige onderzoeken zelfs als mínder gezond bestempeld. Vasten zou gezonder zijn, namelijk.

Aanhangers van het 5:2-dieet prediken voor twee dagen in de week ‘vasten’: dagen waarop je maar 500 calorieën binnenkrijgt. De voordelen:
- gewichtsverlies.
- een langere levensverwachting.
- een lagere broeddruk.

Doordat je vast, gaat je lichaam namelijk in ‘overlevingsmodus’, waardoor je vet verbrandt, oude cellen vernieuwt en je als het ware weer wordt ‘gereset’ en je weerstand weer een fikse boost krijgt.

Poe. Da’s heel veel boude uitspraken in één artikel. Food for thought dus, maar of ‘t ook werkt? We weten ’t zo net nog niet, en houden het voorlopig nog even bij Gigi Hadids dieettip.

 

DIT at Marilyn Monroe als ontbijt >

Waarom modellen ALTIJD ontbijten met havermout >