De 3 wetten van blijvend gewichtsverlies

Om die kilo's buiten de deur te houden.

Meest gelezen

De redactie van Women's Health stelde drie vuistregels samen om een goede fysiek te behouden. We delen.

1. Skip geen koolhydraten, skip calorieën (maar niet té veel)
Atkins, South Beach en andere low-carb diëten werken alleen maar omdat je automatisch minder gaat eten en je door minder koolhydraten vocht kwijtraakt. De enige manier om blijvend af te vallen is je calorie-inname verminderen.
    
Betekent dit automatisch dat je moet gaan foodtracken? Het is een handige tool en geeft je inzicht in hoeveel calorieën en macro’s de dingen die je eet nou daadwerkelijk bevatten. Geen zin in? Ga dan in ieder geval bewust om met je maaltijden. Denk na: heb ik daadwerkelijk honger? Stop zodra je vol zit – niet te vol.
     
Wil je wel foodtracken? Dit kan bijvoorbeeld met de app MyFitnessPal. De beste balans van je macro’s is volgens een onderzoek in het Journal of the American Dietetic Association: 35-50% koolhydraten, 25-35% vet en 25-30% eiwitten.
  
2. Sla crash-dieëten over
Sappenkuren, shakes of jezelf op 800 calorieën per dag zetten: het gaat je niet helpen een slank figuur te behouden. Je lichaam gaat namelijk in spaarstand en in plaats van vet verliezen probeert ‘ie dat angstvallig bij zich te houden. Daarnaast zorgt dit ook vaak voor een vermindering in spieren, wat maakt dat je verbranding vertraagt. Aim high, go slow. Probeer niet meer dan een halve kilo per week kwijt te raken maar bedenk een realistisch doel.
  
3. Focus op voeding in plaats van training
Tuurlijk, sporten is een essentieel onderdeel om jezelf fit en gezond te voelen. Maar denk niet dat zeven dagen per week sporten de sleutel is naar gewichtsverlies. Zonder bewust met je voeding om te gaan zul je nooit jouw doel behalen.
    
Wel belangrijk is om iedere dag iets te doen aan beweging. Je hoeft niet altijd een volledige workout er tegenaan te gooien, maar actieve hersteldagen met bijvoorbeeld een fijne wandeling, zwemmen, traplopen of een stuk fietsen gaan je absoluut helpen met je doel.
   
Ten slotte een paar overige ‘regels’:
Let op voldoende vezelinname: je zit sneller vol en ze helpen je spijsvertering. Richtlijn is bijvoorbeeld 25-35 gram per dag.
   
Maak van consistentie en regelmaat een gewoonte.
     
Een portie is groter dan je denkt. Weet jij eigenlijk hoe veel calorieën een broodje met kaas bevat? En hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten erin zitten? Ongetwijfeld meer dan je nu denkt. Kennis is weten.
     
Een dieet is geen dieet. Het woord dieet komt van het Griekse woord ‘Diaita’, want ‘een manier van leven’ betekent. Dus niet een strikt voedingsschema wat je korte tijd volgt, zoals velen nog steeds denken.
     
Maaltijdshakes gaan je niet helpen. Ze bevatten vaak lang niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt, en geven je vaak alleen maar meer trek in ander voedsel. De enige uitzondering, naar ons idee, om zo nu en dan in je schema te passen is Joylent – hier zitten naast een goede verhouding van macro’s vele essentiële micronutriënten in.

Advertisement - Continue Reading Below

Bron: Women's Health