Hap, slik, weg PMS

Hier is je maandelijkse boodschappenlijst!

Meest gelezen

Ongesteld is stom, eten is leuk. En als eten dat ongesteld zijn minder stom kan maken, dan is dat extra leuk. Voedingsdeskundigen Dana James en Keri Glassman gaven aan ELLE.com dit lijstje wondermiddelen door, waarmee je je menstruatie makkelijker én knapper door komt. Doei PMS!

Klacht 1: puistjes
Donkergroene bladgroenten zitten bommetjevol vitamine A, en da’s goed voor je huid. Vocht ook trouwens, dus flink van binnenuit hydrateren die handel. Bel je de pizzaboer (heb je alle reden toe), vraag dan om een laag extra artisjokken. Je darmflora zal je dankbaar zijn, en je huid gaat ervan stralen. Qua fruit mag al dat oranje is je mandje in. En dan met name perzik, abrikoos en papaja. Het gele pigment in deze zomerse vruchten helpt je huidcellen zich in rap tempo te vernieuwen. Deze lekkernijtjes in een cocktail verwerken mag vast ook, of is in ieder geval het proberen waard. Strooi er dan ook wat kaneel doorheen; kan dat mooi z’n ontstekingsremmende werk verrichten. Ook helpt het om je bloedsuikerwaardes te stabiliseren, want dat kan eveneens een oorzaak zijn van je maandelijkse pukkelfestijn. O enne, aan het libidoverhogend effect heb je misschien even niet zoveel, maar het hoge zinkgehalte in oesters geeft óók je velletje een oppepper.

Advertisement - Continue Reading Below

Klacht 2: opgeblazen gevoel
Als je lichaam slecht gehydrateerd is dan zal het er alles aan doen om dat béétje vocht dat erin zit vast te houden. Dus ook al gaat het tegen je gevoel in: water drinken tot je er (bijna) bij neervalt! Daarnaast vooral zoveel mogelijk water- en vezelrijke fruitsoorten en groentjes eten. Komkommers, bijvoorbeeld. Het kalium dat daar als extraatje in zit werkt urineafdrijvend. Zo spoel je dus lekker door en verminder je zwelling en dat irritante opgeblazen gevoel. Citrusvruchten zoals grapefruit en limoen helpen ook. Zout werkt al het bovenstaande tegen, dus dat kun je beter een weekje laten staan.

Meest gelezen

 

 

Klacht 3: kramp
Au, au, au. Last van helse krampen? Dan is het zaak je spieren te ontspannen. Warmte helpt, ook van binnenuit. Voor je wegduikt onder dekbed en kruik zet je dus zoveel mogelijk warms op je nachtkastje. Om te beginnen: een thermoskan thee. Het beste is verse muntthee, omdat munt helpt om spasme te voorkomen. En dat is nou net waar je spieren het zo druk mee hebben. Of verwen jezelf met warme chocolademelk. Calcium lijkt namelijk een gunstig effect te hebben op meerdere PMS-symptomen, waaronder kramp. Niet zo van de warme dranken? Soep mag ook, en daar kan dan weer gember in. Dat verwarmt en verhelpt ontstekingen. Koffie hoort overigens níet in dit rijtje thuis. Het zuur daarin kan je darmen van streek maken, en dat betekent: kramp op kramp. Niet oké!

Klacht 4: boos op de wereld
Als je op hol geslagen hormonen ervoor zorgen dat niemand meer iets goed kan doen, dan heb je ijzer nodig. Niet om mensen mee voor hun harses te slaan, maar om naar binnen te werken. Non-heemijzer, om precies te zijn, dus niet het spul dat in vlees zit. Waar het wel in zit? Nootjes, spinazie en eieren, bijvoorbeeld. Yum, daar kunnen we wel wat mee! Daarbij zitten in noten vetzuren die je stemming ten goede komen. Ze verminderen namelijk de pieken en dalen in je suikerspiegel. Ook goed om te weten: aardappels laten serotonine vrijkomen. Kun je ergens truffelaardappels scoren? Doen! Hier zit namelijk als bonus anthocyaan in. Dat stofje maakt de aardappel blauw en jou een stuk gelukkiger, doordat het ervoor zorgt dat je hersenen meer openstaan voor de serotonine.

 

 

Klacht 5: pijnlijke borsten
Heb je last van gevoelige boobies, dan is het het waard om je even te verdiepen in de wereld van omega-3-vetzuren. Zalm, noten en avocado zijn prima bronnen. De vitamine E in avocado helpt ook mee in de strijd tegen gespannen borsten. Een beetje een technisch verhaal, maar het kalmeert de prostaglandinen (hormoonachtige stoffen) die voor zwelling zorgen. Wie de prostaglandinen echt met zwaar geschut wil bestrijden slaat ook nog een hand pompoenpitten achterover. Want: een overvloed aan zowel zink als magnesium én het ontstekingsremmende omega-6s. Snacken kan tot slot ook met edamame. Deze slimme Aziatische boontjes hebben alles in zich om pijnlijke PMS-borsten te kalmeren.

 

Nog meer redenen nodig om veel water te drinken? Voilà! >

Hierom moet je oppassen met PMS-bestrijder nummer 1: de zielige film >