Deze 4 mythes over cardio moet je NIET meer geloven

Trap er niet meer in, dit zijn de feiten over cardio.

Meest gelezen

Het kan zo fijn zijn: aan het einde van een zware dag alle drukte eruit zweten op de spinningfiets of tijdens het hardlopen. De ontstressende factor is zeker een positieve eigenschap van cardio, net zoals het een prima manier is om calorieën te verbranden. Toch bestaan er nog genoeg indianenverhalen over cardio die je onbewust kunnen dwarsbomen naar je sportieve doel. Zoals deze 4 mythes, die je vanaf nu natuurlijk nooit meer gaat geloven.
             
MYTHE 1: CARDIO, CARDIO EN NOG MEER CARDIO IS DE ENIGE MANIER OM AF TE VALLEN
Misschien denk je dat uren en uren buffelen op de loopband of crosstrainer dé manier is om extra kilo’s kwijt te raken. En ja, je verliest ook zeker gewicht door deze zweetsessies, maar waarschijnlijk ook het verkeerde soort. Het probleem met cardio is namelijk dat het niet alleen vet verbrandt, maar ook spieren. Voor gewichtsverlies op de lange termijn zal je ook het krachthonk in moeten. Door krachttraining bouw je meer spieropbouw op, waardoor je spijsvertering omhoog gaat en je meer vet verbrandt – zelfs als je niet sport. Doe krachttraining op een hoog tempo voor het beste resultaat.

Advertisement - Continue Reading Below

 

MYTHE 2: ALS JE GEEN UUR DE TIJD HEBT, HEEFT CARDIO GEEN ZIN
Heel erg niet waar, want alle vorm van beweging heeft een positieve impact op je vetverbranding. Volgens de American Heart Association staat 20 minuten sporten op gemiddeld tempo (zoals rennen) gelijk aan 30 minuten gematigd bewegen (zoals wandelen). Heb je maar 10 minuten, kies dan voor een HIIT-training. Deze high intensity training zorgt niet alleen voor een flinke calorieverbranding tijdens het sporten, maar ook in de uren erna.

Meest gelezen

 
MYTHE 3: CARDIO OP EEN LEGE MAAG ZORGT VOOR MAXIMALE VETVERBRANDING
Als je nog geen calorieën naar binnen hebt gewerkt, dan moet je lichaam zich wel vol op de verbranding van je vetvoorraad storten, toch? Dus niet, zo heeft onderzoek uitgewezen: de mate van vetverbranding gaat niet omhoog of omlaag door een lege maag. Daarnaast kan het skippen van je pre-workout snack ervoor zorgen dat je lichaam niet van je vetvoorraad, maar van je spieropbouw gaat snoepen om aan energie te komen. Wie zit daar op te wachten? Niemand.

 

MYTHE 4: JE KUNT EEN LEGDAY SKIPPEN NA EEN FIETSTOCHT OF FLINKE HARDLOOPSESSIE
Tenzij je er een flinke klimtraining in de Alpen op hebt zitten of enkel uphill sprintjes hebt getrokken, bouw je niet veel spieren op met cardio. Om je benen en billen goed te trainen zal je ook squats, deadlifts en lunges in je workout moeten verwerken. Deze moves zijn aan te raden voor iedere renner of fietser, omdat het je prestaties flink kan verbeteren. Zo verklein je de kans blessures en herstel je sneller met deze 5 essentiële krachtoefeningen voor hardlopers.

     

Bron: womenshealth.nl