3 redenen waarom perfectionisten slechter slapen

En 3 wijze lessen die ze zouden moeten onthouden.

Perfectionist als het op slapen aankomt? Grote kans dat je moeier door het leven gaat dan nodig. Slaapspecialist Janet Kennedy geeft drie redenen waarom.

Mythe 1: 'Ik MOET een x-aantal uur slapen'
Al sinds we klein zijn horen we de vraag of we goed hebben geslapen, en de belangrijkste voorbereiding voor een grote dag lijkt altijd genoeg slaap te zijn. Om de haverklap duiken er studies op die bevestigen dat we 'minstens zeven, liefst acht' uur moeten slapen.

Advertisement - Continue Reading Below

Dat zijn belangrijke bevindingen, zeker voor mensen die slaap onderschatten. Maar die zeven, acht uur is een gemiddelde: de ene persoon heeft meer slaap nodig dan de ander. Het kan dus zomaar zijn dat jij op zes uur slaap perfect functioneert. Perfectionisten willen dit nog weleens onderschatten, en alleen op die acht uur afgaan: hierdoor ben je onnodig aan het stressen over dat ene uur minder slaap, waardoor je je uiteindelijk ook minder uitgerust gaat voelen.

Meest gelezen

Nergens voor nodig.

Mythe 2: 'Als ik 's nachts wakker word, slaap ik slecht'
We zien een nacht slaap als één sessie, maar in feite maak je verschillende slaapcyclussen door. Je gaat van wakker naar lichte slaap, naar diepe slaap, en uiteindelijk weer een lichte slaap. De meesten volbrengen zo een aantal cyclussen en worden pas 's ochtends wakker, anderen worden soms tussentijds, in de lichte slaap, wakker. Daar is niks mis mee: als het goed is val je daarna weer redelijk snel in slaap, behálve als je je zorgen gaat maken over 'waarom je wakker bent geworden' en 'of je nog wel in slaap valt'.

Mythe 3: 'Als ik moe ben, kan ik niet meer functioneren'
Niemand houdt ervan om moe te zijn, maar er is een verschil tussen moe zijn en uitgeput zijn. De gedachte lijkt: wanneer je moe bent, word je langzaam, sneller ziek, chagrijnig, maak je fouten... de lijst is eindeloos. Maar die symptomen komen vooral voor bij degenen die chrónisch te weinig slapen. Kortom: één korte nacht maakt nog geen uitgeput mens. Hoe vaker je in je hoofd herhaalt hoe moeilijk het wordt deze dag door te komen, hoe lastiger het ook wordt.

Met dit trucje val je binnen een minuut in slaap >