5 trucjes waardoor je perfect powernapt

In de naam van powernap: de vijf ground rules.

1. Kort maar krachtig
Overdag moe, maar bang dat je na een dutje 's avonds niet meer goed slaapt? Geen zorgen: zolang je je slaapje tussen de 20 en 40 minuten houdt, beland je niet in de diepe REM-slaap, waardoor je niks afsnoept van je 'normale' slaap. Ondertussen heb je jezelf wél een opkikker gegeven.

2. Doe het maar één keer
Doe je vaker dan één keer een dutje, dan slaap je 's avonds hoogstwaarschijnlijk een stuk slechter. Bovendien: als je meer dan één powernap nodig hebt op een dag, dan is er iets goed mis met je normale, nachtelijke slaap, en kun je beter even naar de dokter gaan om te kijken wat er aan de hand kan zijn. 

Advertisement - Continue Reading Below

3. Zet je wekker
Ook al hoef je nergens naartoe, want: punt 1. Eenmaal je wekker gezet, hoef je je nergens meer zorgen over te maken, en zul je dus sneller in slaap vallen.

4. Begin vroeg
Probeer voor 3 uur in de middag je powernap te doen: als je later begint, slaap je 's nachts slechter. Wil je niet.

5. Niet iedereen kan het
Helaas waar: niet iedereen is weggelegd voor een powernap. Merk je dat je je slechter voelt na een dutje of behoorlijk veel moeite hebt met wakker worden, dan doet een dutje je meer slecht dan goed. In plaats van een powernap, kun je een ijskoud glas water nemen, stretchen of een wandelingetje maken om vermoeidheid te verminderen.

Zó lang duurt het voor je weer out of shape bent >

Wat is gezonder: een smoothie of een juice? >