8 fouten die je in de supermarkt maakt

Lees dit eerst voordat je de supermarkt instapt vandaag.

Meest gelezen

Er zijn een paar dingen die we doen in de supermarkt die ervoor zorgen dat we onze gezonde eetroutine pardoes overboord gooien. Je zult ze vast herkennen, dus lees en leer:

1. Je bent vergeten te lunchen

Het is echt waar wat ze zeggen: ga NIET met een lege maag naar de supermarkt. Je bent wanneer je honger hebt namelijk sneller geneigd om slechte én teveel dingen in te slaan, die je vervolgens thuis razendsnel wegsnaait. Eet dus eerst iets voordat je de supermarkt instapt. Je portemonnee en lichaam zullen je dankbaar zijn.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Je bent onvoorbereid

De supermarkt instappen zonder boodschappenlijstje is hetzelfde als zonder te studeren een examen gaan maken. Of nou ja, een beetje dan. Wanneer je onvoorbereid bent maak je sneller de slechte keuzes. Per ongeluk je lijstje vergeten? Zet dan snel even de producten die je nodig hebt in je telefoon.

3. Je gaat rechtstreeks naar het verkeerde gangpad

Bij iedere supermarkt liggen de gezonde dingen, zoals groente en fruit, aan het begin en zijn de middelste en laatste paden bedoeld voor de 'slechte' dingen, zoals koekjes en chips. Probeer je karretje dus vooral aan het begin te vullen en loop snel langs die verleidelijke paden. Tuurlijk, dat lukt niet altijd (het moet wel gezellig blijven) maar, probeer doordeweeks in ieder geval niet toe te geven.

Meest gelezen

 

4. Je bent een sucker voor de 'versgemaakte broodjes'/kaas/worst

Die geur. De smaak van een warm kaasbroodje... Zucht. Helaas zitten er in deze lekkernijen veel toegevoegde smaakversterkers en zout. Dit geldt trouwens ook voor die versverpakte worsten en kazen. De een is gezonder dan de ander, dus kijk altijd eerst op het label.

5. Je shopt alleen maar 'biologisch'

Tuurlijk, biologisch voedsel kopen is goed voor het milieu en soms beter voor de gezondheid, maar ook daar zitten 'slechte' dingen tussen (stroopwafels, koekjes etc...). Sommigen trappen in het biologische label en denken dat alles daar pardoes een stuk gezonden van wordt. Niet dus. Richt je dus vooral op het vlees, de zuivelproducten, de groenten en het fruit als je biologisch eten inslaat. 

6. Je slaat de verkeerde dingen in

'0 procent vet', 'light', 'minder calorieën'... Je weet vast wel dat light niet altijd beter betekent (nee, Cola-Light is dus zelfs slechter dan gewone Cola). Bovendien zorgen dit soort producten - of het nu chips of drankjes zijn - er vaak voor dat je er meer van eet en producten zonder of met minder vet worden op smaak gebracht met veel suiker. Ook geen goede zaak. Kies als snack bijvoorbeeld voor volkorencrackers met pindakaas, waar goede vetten in zitten en waarvan je sneller vol zit. Ook lekker: maak een verse fruitsmoothie.

 

7. Je scoort veel in de uitverkoop

Het is zo verleidelijk, al die producten die in de aanbieding zijn. Maar komt puntje bij paaltje, dan had je de helft van de 'deals' die je hebt ingeslagen eigenlijk niet nodig. Hou de folders in de gaten en sla vervolgens alleen de dingen in de uitverkoop in waarvan je zeker weet dat je ze gaat gebruiken.

8. Je valt voor de snacks bij de kassa

Ze zijn zo sneaky, die lekkernijen bij de kassa. En ondanks dat we weten dat we het niet moeten doen, vallen we er meer dan eens toch voor. Zonde. Vooral omdat één zo'n Twix vaak in vergelijking een stuk duurder is dan een pak, die op een paar meter afstand in de supermarkt ligt. Probeer dus nog even sterk te zijn, daar bij de kassa.

 

Bron: goodhousekeeping.com