7 redenen waarom je slecht slaapt

En zó los je het op.

Hoe vaak dommel je weleens weg achter je bureau? Alleen al een paar uurtjes in dromenland heeft invloed op je humeur, geheugen en stofwisseling, maar sommigen komen zelf niet eens aan een klein beetje beetje slaap toe. Deze zeven stiekeme onrustveroorzakers kunnen ervoor zorgen dat jij schaapjes ligt te tellen tellen.
 
OPPEPPENDE GEUREN
De geur van sinaasappel of pepermunt is ideaal als je net je bed uit komt en een beetje wakker moet worden, maar als je van plan bent om juist onder de lakens te kruipen, kun je die lekker ruikende douchegel of gezichtsscrub maar beter laten staan. Gebruik daarvoor in plaats de geuren van kaneel, lavendel of kamille. Deze geuren hebben een rustgevend effect op je.
 
ALCOHOL
Alcohol is eigenlijk in weinig gevallen echt goed voor je, maar al helemaal als je in slaap probeert te komen. Probeer daarvoor in plaats eens cranberrysap te drinken. Deze bevat het slaaphormoon melatonine.
 
EEN TE VROEGE BEDTIJD
Ongeveer zeven of acht uur slaap is een must. Maar meer slapen is niet altijd beter. Twaalf uur slapen heeft weer andere nadelen. Zo raakt je bioritme ontspoort en kun je geheugenproblemen krijgen.
 
CAFEÏNEVRIJE KOFFIE
Het is niet erg verstandig om koffie te drinken als het enige wat je zien wil, de binnenkant van je ogen is. Maar ook décaf koffie is niet altijd een goede keuze. Deze variant bevat soms nog een paar milligram cafeïne. Genoeg om je wakker te kunnen houden.
 
STRAK ONDEROED
Ja, echt waar. Als dat gefrutsel de hele nacht is niet bepaald goed voor je nachtrust. Dan maar een niet zo sexy (maar wel comfortabele) onderbroek aan.
 
AFLEIDENDE GELUIDEN
‘Was dat een pan die viel, of is het een inbreker? En waarom zit die kat zo te janken?’ Genoeg geluiden in de nacht die je wakker kunnen houden, dus ramen en deuren dicht, oordopjes in en laken over je hoofd.
 
EEN LATE WORKOUT
Heerlijk, die explosieve workout! Je voelt die calorietjes al verbranden. Sterker nog, je hebt genoeg energie om nog een circuit te doen. De adrenaline in je is natuurlijk fantastich na een workout, maar het kan je ook belemmeren in je slaap. Probeer daarom wat eerder te sporten of neem een bad om je lichaamstemperatuur te laten dalen en rustig te worden.

Advertisement - Continue Reading Below

 

Bron: Women's Health Nederland