9 manieren om een platte buik te krijgen zónder te hoeven sporten

Dít zijn de trucjes.

Meest gelezen

1. Zorg voor een goede houding

Kim Lyons, trainer van The Biggest Loser, adviseert:

'Heb een rechte houding. Als je houding goed is, gebruik en 'train' je automatisch je buikspieren. Als je het moeilijk vindt om dat te onthouden, kunnen een paar strategisch geplaatste post-its je helpen.'

2. Drink!

Lyons:

'Als je uitgedroogd raakt, gaat je lichaam water vasthouden.' En daardoor kun je tot twee kilo méér aan gewicht vasthouden. Probeer ten minste zes glazen water (of iets anders) per dag te drinken.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Ga naar de wc

Judith Reichman, professor van de University of California:

'Zorg dat je jezelf eraan herinnert naar de wc te gaan en dan ook echt gaat, desnoods op specifieke tijden. Het is heel makkelijk om door haast of stress niét naar de wc te gaan.' En da's niet goed, want als je brein er eenmaal aan gewend is om wc-signalen te negeren, raakt het er ook aan gewend aan obstipatie en een opgeblazen buik/gevoel.

Meest gelezen

4. Eet bewust

En daarmee bedoelen we: neem de tijd voor je eten. Als je dat moeilijk vindt: hou je dan aan de regel dat je tien keer kauwt op elke hap. Als je alles te snel naar binnen werkt, heeft je maag héél veel te doen in één keer. Reichman:

'Als er zo hard en zo snel moet worden gewerkt, krijg je 'storingen' in je spijsvertering.' Plus: hoe sneller je eet, hoe groter de kans dat je allemaal lucht naar binnen 'hapt', wat voor een opgeblazen buik kan zorgen.

5. Ga voor de 'pro's'

'Probiotica zijn 'goede' bacteriën die helpen bij het afbreken van je voedsel, waardoor je een opgeblazen gevoel voorkomt,' zegt Jonny Bowden, auteur van The Most Effective Natural Cures on Earth. Bowden adviseert elke dag iets te eten dat rijk is aan probiotica, zoals een kom yoghurt, of een supplement.

6. Wandel

Lyons:

'Probeer elke dag dertig minuten te lopen. Je metabolisme krijgt er een boost van, en dat zal je helpen om vet rondom je buik en middel weg te krijgen.' Als je wil sporten, blijf dan weg van magische work-outs of apparaten die je in no time een strakke buik geven. Dit onderzoek van de Kansas State University toonde aan dat die meestal niet waarmaken wat ze beloven. 'Traditionele' manieren van bewegen, geven vaak betere resultaten.

7. Stop met de kauwgom

Want al dat kauwen zorgt voor nog meer lucht in je buik. Als je een frisse adem wil, kun je beter op een pepermuntje zuigen.

8. Gebruik een supplement

Je kunt overwegen om vitamine D en een B-complex te slikken. C.W. Randolph, auteur van From Belly Fat to Belly Flat:

'Te veel oestrogeen kan ervoor zorgen dat je meer vet vasthoudt rond je middel. Vitamine D en een B-complex kunnen die oestrogeen minderen, waardoor je ook rond je buik wat kan slinken.'

9. Relax

Reichman:

'Als je nerveus of gestresst bent, produceert je lichaam meer steroïden en stresshormonen, die weer een slechte invloed hebben op je spijsvertering - met obstipatie als gevolg.'  Bovendien zorgt stress voor een 'vecht-of-vlucht'-reactie, die weer gepaard gaat met vet dat rechtstreeks naar je middel wordt gestuurd, als poging om je belangrijkste organen te beschermen. Om je stress te verminderen, adviseert Reichman om minstens 20 minuten per dag iets te doen waar je écht rustig van wordt.