Van zeewierpopcorn tot hele vreemde pizza's: deze voedseltrends gaan het helemaal worden in 2016. Althans, volgens de Amerikaanse Michael Whiteman, al 40 jaar een trendwatcher op culinair gebied. Ga jij je dit jaar wagen aan deze etenswaren?

1. NASHVILLE HOT FRIED CHICKEN

Food, Finger food, Cuisine, Dish, Sandwich, Leaf vegetable, Fried food, Ingredient, Bun, Recipe,

Vooral de Amerikanen zijn er dol op: een broodje met gebakken kip, afgetopt met wat tabasco en boter. Maar wetende dat deze lekkernij (en caloriebom, maar dat terzijde) momenteel bij KFC wordt getest, kun je er van op aan dat 'ie binnen no time ook Nederland verovert.

2. GEFERMENTEERD VOEDSEL

Food, Pickling, Ingredient, Produce, Food storage containers, Mason jar, Preserved food, Canning, Achaar, Fruit preserve,

Net als dit jaar is volgens Whiteman ook volgend jaar suiker weer de boeman. Gefermenteerd eten zoals zuurkool en augurken smaakt zuur en is dus het psychologische antwoord hierop, weet de kenner. 

3. HARTIG IJS EN YOGHURT 

Eyewear, Glasses, Vision care, Finger, Mouth, Goggles, Sunglasses, Shirt, White, Monochrome photography,

Niet alleen bestaat er al zoiets als gemberijs, en zullen er alleen maar meer hartige ijssmaken bijkomen, ook een combinatie van zoet ijs en zoete yoghurt met juist een tegenovergestelde smaak is in opkomst. Meloenijs met feta, bijvoorbeeld.

4. ALLES MET HUMUS

Food, Cuisine, Tableware, Recipe, Citrus, Kitchen utensil, Ingredient, Meal, Dish, Herb,

Gemaakt van kikkererwten is humus voedzaam en gezond, en dus een hit, ook in 2016. En zoals bij veel populaire producten liggen varianten ervan op de loer. Zo spreekt Whiteman al van chocoladepindakaashumus. Tot die tijd: humus, dus. 

5. GEKKE PIZZA'S

Food, Pizza, Dish, Cuisine, Baked goods, Ingredient, Recipe, Plate, Pizza cheese, Dishware,

Menig Italiaans hart zal breken, maar pizza's met de meest vreemde toppings, van banaan tot gerookte eend, komen op het menu. Ook de onderkant is niet meer heilig: zuurdesemdeeg is in opkomst. 

6. CLEAN, MAAR DAN ÉCHT CLEAN, EATING

Font, Handwriting, Paint, Rectangle, Creative arts, Writing, Floral design, Slate,

Glutenvrij, suikervrij, alles waar vrij achter stond, was al populair in 2015. En vrees: komend jaar wordt dat alleen maar meer, voorspelt Whiteman. 'Vrij van' wordt de nieuwe slogan. Vrij van hormonen, conserveringsmiddelen en kunstmatige ingrediënten. En wellicht daardoor ook vrij van smaak, maar er komen steeds meer plantaardige vervangers die wel de smaak behouden.

7. POPCORN VAN ZEEWIER

Wood, Hardwood, Black, Wood stain, Grey, Natural material, Plywood,

Popcorn is glutenvrij en rijk aan vezels, en dus popualir als snack onder de gezonde foodies onder ons. Zeewier is daarentegen ook in opkomst, want rijk aan vezels en mineralen, en dus ook gezond. Waarom dus geen combinatie? 

8. GEDROOGD VLEES

Brown, Food, Ingredient, Red, Carmine, Maroon, Fast food, Jerky, Spice, Recipe,

Toegegeven: heel smakelijk ziet het er niet uit. Maar meer en meer mensen grijpen naar een hartige in plaats van zoete snack en beef jerky - gedroogd vlees - bevat veel proteïne, is gemakkelijk mee te nemen en heeft veel smaak. 

9. LIMONADE VAN STARBUCKS

Sleeve, Street fashion, Hoodie, Drinking, Bracelet, Sweater, Hood, Sweatshirt, Wristband, Cup,

Koolzuurhoudende dranken, Cola voorop, zijn bijna dodelijk, als we ons laten bangmaken door de media. Sommigen mensen doet dan en doen dat soort dranken dus in de ban. Het gevolg: slimme bedrijven die daarop inspelen met natuurgezoete limonades. Zoals Starbucks handig doet met haar gember- of limoendrankjes, bijvoorbeeld. Ook zou de Amerikaanse gigant bezig zijn met het nabootsen van Cola, zonder de slechte ingrediënten.

10. FASTFOOD WIJN

Liquid, Bottle, Glass bottle, Fluid, Drinkware, Drink, Alcoholic beverage, Distilled beverage, Cylinder, Still life photography,

Onze persoonlijke favoriet, dat zul je begrijpen. Want meer en meer fastfoodketens bieden naast de saaie limonades en water ook wijn aan. Althans, in Amerika dan, waar fastfoodies bij verschillende vestigingen van McDonald's en Burger King hun menuutje wat op kunnen leuken met een borreltje. Laat dat eens heel gauw overwaaien naar Nederland! Volgende stap: wijn to go?

11. RUM, GIN EN WHISKEY MET SMAAKJES 

Liquid, Brown, Bottle, Glass bottle, Amber, Alcohol, Logo, Alcoholic beverage, Drink, Orange,

Kijk, now we're talking. Terwijl de wodka-met-smaakje langzaam uit beeld verdwijnt, zijn daar die andere sterke dranken - rum, gin, wiskey - die het stokje overnemen. Gewoon uitproberen, deze trend, lijkt ons.


Bron: harpersbazaar.nl