Zó behoud je je bikinibody op vakantie (zonder je vanalles te ontzeggen)

Winterse zonvakantie naar, zeg, Bali gepland? Ga voor lekker, lui én slank: het is allemaal gewoon een kwestie van slim kiezen. Deel 1 in deze serie (bijzonder nuttige) tips: drinken.

Meest gelezen

Zelden wekte het fenomeen bikinibody – helemaal voorafgaand door de woorden ‘Zo krijg je een’ – in 2015 online zo veel agressie op als in de aanloop naar de afgelopen zomer. Niet volslagen onterecht overigens: voor een bikinibody heb je immers niet meer nodig dan een bikini en een body.

Maar wil je zorgen dat die bikini halverwege je vakantie nog even goed om je body past, dan ben je wellicht gebaat bij deze slimme oplossingen. (Hardloopschoenen kun je desgewenst thuislaten – het is tenslotte vakantie.)

Advertisement - Continue Reading Below

Deel 1: alcohol.

PROOST
Niet drinken geen optie? Geen probleem, je moet alleen de juiste keuzes maken, want het ene drankje is het andere niet.

 

Hoe simpeler de cocktail, hoe beter.

 

Cocktails
De vuistregel bij cocktails: hoe meer verschillende soorten alcohol en ingrediënten er in een cocktail zitten, hoe slechter ze zijn. Voor wat shocktherapie: een Long Island Ice Tea (300 ml) is 550 kcal, dat zijn er evenveel als in een Big Mac. Een pina colada van 300 ml: bijna evenveel als twee cheeseburgers (586 calorieën) en een Mai Tai is het vloeibare equivalent van een Whopper met maar liefst 630 calorieën.

Meest gelezen

Hoe simpeler het drankje, hoe beter. Mojito’s (rum, munt, sodawater, limoen en een snufje suiker), margarita’s (tequila, limoensap en een beetje agavesiroop of Cointreau), cosmopolitans (wodka, limoensap en een wolkje cranberrysap), gimlets (gin, licht gezoet limoensap, eventueel wat basilicum): allemaal goed te doen, mits ze op de juiste manier gemaakt zijn. Geen kant-en-klare mixen dus, easy on the sugar, en gemaakt met vers fruitsap.

Do’s
- Kies bloody mary’s (300 ml, 180 kcal), wodka-soda, wodka-cola light, rum-cola light (175 ml, 65 kcal), klein glas witte wijn of rosé (120ml, 90 kcal, klein glas champagne (105 kcal).
- Kies drankjes met ‘goede’ ingrediënten. Van bijvoorbeeld gember, koffie en limoen zijn de gezondheidsvoordelen reeds bewezen, al zijn ze ook weer niet zo miraculeus dat ze het schadelijke effect van de alcohol tenietdoen.
- Vraag of de barkeeper niet al te scheutig doet met de suiker en of hij versgeperst sap in plaats van siroop wil gebruiken.
- Omdat fruitsappen ook suikers bevatten kun je de boel nog wat verdunnen met ijs of water.

De dikke vette waarheid
Alcohol stopt de vetafbraak van je lichaam tijdelijk. Dit komt doordat je lichaam de calorieën in alcohol niet kan opslaan voor later – zoals dat wel met calorieën uit voedsel gebeurt. Dus als je drinkt, stopt je spijsvertering met het verwerken van je laatste maaltijd en stort ze zich op het verwijderen van de alcohol in je systeem. Met als gevolg dat dat wat je eerder hebt gegeten wordt opgeslagen als vet. Erger nog: onderzoek wijst uit dat alcohol vooral de vetafbraak in de buik vermindert – vandaar het fenomeen bierbuik, en niet de bierbil.

 

Wat te doen? Eten! Iets gezonds als Griekse yoghurt met wat fruit bijvoorbeeld.

 

Weten is… eten
Volgens onderzoek aan de Universiteit van Harvard is het slim om te eten als je drinkt. Of liever gezegd: het is belangrijk om goed te eten. Niet eten om ruimte te houden voor alcoholcalorieën: slecht idee. Grote kans dat tegen de tijd dat je laveloos bent geen bak pinda’s meer veilig is. Zo zit het: de meeste cocktails bestaan uit enkelvoudige koolhydraten die je bloedsuikerspiegel enorm laten stijgen. De crash die daarop volgt leidt je doorgaans rechtstreeks naar de koelkast, snackbar of snoepwinkel.

Wat te doen? Eten! Iets gezonds als Griekse yoghurt met wat fruit bijvoorbeeld. Dat stabiliseert je bloedsuikerspiegel zonder je spijsvertering af te remmen. Plus: de alcohol die je later drinkt wordt langzamer in je bloed opgenomen.

Antivreetkicktip
Alcohol droogt uit en dat zorgt voor een nog hongeriger gevoel. Bovendien is je lichaam bezig je drankbacchanaal te verwerken en dat kost energie. Daarvoor wil het ’t liefst de allerrijkste brandstof die er is: vet. Dit kun je voorkomen door tussen de glazen alcohol door water te drinken (een glas voor elk glas alcohol), voor het slapen gaan nog een glas, plus een vezel- en proteïnerijke snack (magere kwark met muesli of wat amandelen, een eitje met roggebrood).

Beware of the frappuccino
Een koffie met alles erop en eraan – suiker, siroop, slagroom, mokka – kan je zomaar op 500 tot 600 calorieën komen te staan. Een tall frappuccino komt op 180 kcal en een tall Pumpkin Spice Latte met magere melk is 290 kcal. Puur en zwart: nul calorieën.

Ook weten wat je dan het beste kunt eten? Volgende week meer!

Tripje Bali gepland? Lees dit eerst >