Waarom het dus ongezond is om uit te slapen

De wetenschap spreekt.

Oooooooh uitslapen. Niks lekkerders dan de mogelijkheid om nog even het gordijn dicht te trekken en een uur te kunnen snoozen. Zeker als je 'slaap in te halen hebt' - je kunt dan na een goede sessie uitslapen misschien wel wakker worden met nek- of armpijnen omdat je blijkbaar zo diep in coma bent dat je 13 uur raar hebt gelegen, je bent wél weer 'bijgeslapen'.

Of niet? Een onderzoek, gepubliceerd in de laatste Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, toont een verband aan tussen uitslapen in het weekend en een verhoogd risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Bovendien raakt je biologische ritme verstoord als je doordeweeks vroeg wakker wordt maar in het weekend de wekker een paar uur later zet.

Advertisement - Continue Reading Below

En nee, daar houdt het niet op. Je wordt van dat verstoorde ritme uiteindelijk ook moeier, in plaats van energieker omdat je zogenaamd 'slaap hebt ingehaald'. Bovendien stijgen je cholesterollevels, en je loopt het risico sneller aan te komen.

Wow. Wat je dan wel moet doen als je 'achterloopt' in je slaap? Een klein beetje uitslapen. Voorgaande slaapstudies hebben laten zien dat, wanneer je vijf uur te weinig slaap hebt gekregen in je week, je maar anderhalf uur extra slaap in je weekend nodig hebt.