Zo word jij een hardloper

Zélfs als je sporten haat. 

Meest gelezen

Denk jij dat je niet kunt hardlopen? Kappen met die smoesjes. Hardloopcoach Kirsten Todd helpt je dus op weg, houd je gemotiveerd én zorgt ervoor dat er resultaten komen. Hoppa, dat is nog eens goed het nieuwe jaar ingaan. Volg deze vijf stappen en het komt goed: 

1. Maak er een gewoonte van

Meer een bankhanger dan een sportschooltype? Dan bouw je je eerste rondje harlopen goed op. ‘Begin met drie keer per week een stevige wandeling maken. Maak er echt een gewoonte van en ontwikkel kracht in je benen. Je kunt je spieren ook goed trainen door een paar keer per week vijf tot tien minuten stretchoefeningen te doen met bijvoorbeeld squats en stepoefeningen.'

Advertisement - Continue Reading Below

2. Begin rustig

Volgens Todd is de grootste afschrikker voor beginnende lopers het idee is dat snelheid alles is. ‘Mensen denken dat je snel moet lopen en hebben nooit geleerd dat langzaam rennen ook prima is. Streef ernaar om dertig minuten te lopen, zonder te stoppen en maak je geen zorgen om je tempo. Dit bouw je op in vier tot zes weken door wandelen en joggen af te wisselen.’

3. Vind een groene omgeving

Sla de betonnen paden over als je een beginnende renner bent. ‘Ik laat beginners altijd starten op gras, een veel fijnere oppervlakte. Paden in parken zijn ook goed, maar als beginner kun je als je moe bent makkelijk struikelen over stenen of wortels van bomen. Bewaar dit voor als je een betere conditie hebt opgebouwd.’

Meest gelezen

4. Word een vroege vogel

Begin met je training zodat je verder kunt gaan met je dag. ‘Verplaats je wekker weg van je bed, zodat je er daadwerkelijk uit moet om hem uit te zetten. Probeer te trainen in de ochtend, want door de dag heen word je vermoeid. Het is beter om een ochtendrun te plannen en je hier aan te houden – je houdt het makkelijker vol dan wanneer je ’s middags na je werk nog moet gaan lopen.’

5. Word een teamspeler

Trainen in een groep of met een partner helpt je niet alleen gemotiveerd te blijven, maar het helpt je ook verantwoording af te blijven leggen. ‘Ik vind mijn vrouwelijke rengroepjes motiverend en niet veroordelend. Mijn klanten komen opdagen, niet alleen omdat ze de rest niet in de steek willen laten, maar omdat ze genieten van het sociale aspect van samen trainen en samen aan dezelfde doelen werken.’

7 perfecte nummers om op te hardlopen >

Rennen heeft DIT positieve effect op je brein >

Bron: Elle Australia