De 9 voorspelde dieettrends van 2016

Gaan we dit in het nieuwe jaar zien?

Meest gelezen

Schrap het woord 'dieet' maar vast uit je vocabulaire in 2016 - zij die het kunnen weten voorspelden dat 2016 een jaar wordt waarin we ons niet beperken en zeker niet 'minder' willen eten, maar dat het juist gaat om je 'vol' voelen, je voeden met gezonde producten die je lichaam sterker maken.

Negen trends op het gebied van eten die we heel waarschijnlijk in dit jaar zullen gaan zien.

1. Suiker is het nieuwe vet

Suiker is natuurlijk al een tijdje in de ban, maar in het nieuwe jaar gaan we suiker echt als het nieuwe vet zien, en worden we ook steeds meer gefocust op het beperken van onze suikerinname. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid suiker is voor een vrouw zes theelepels - gemiddeld krijgen we op een dag 19,5 theelepels suiker binnen. Amanda Foti, diëtist: 

Advertisement - Continue Reading Below

'Unlike the overwhelming wave of fat-free diets that didn't have much validity, following a low-sugar diet or just decreasing your sugar intake overall can result in various health benefits including weight loss, reduced food cravings, regulation of glucose level, reduction of systemic inflammation and overall decrease in risk for various chronic diseases.'

Da's niet mis.

2. Kruiden maken de vrouw

De standaard kruiden zoals peper, zout, rosemarijn, tijm of dille? Been there, done that. In het nieuwe jaar zien we steeds meer superkruiden met gezondheidsvoordelen. Whitney Tingle, medeoprichter van organische maaltijdendienst Sakara Life NYC:

Meest gelezen

'You can sneak superherbs [a.k.a. functional herbs or adaptogenic herbs] like ashwaganda into everything from oatmeal to salad dressings. They help with everything from fatigue to metabolism to tapping into creativity.'

3. Meet matcha

Matcha, een groene thee rijk aan antioxidanten, wint rap terrein als vervanger van andere ochtenddrankjes als koffie, juices (vol suikers) of andere soorten thee. New York heeft al een MatchaBar, L.A. heeft een Matcha Box - allemaal tekenen dat het in 2016 ook weleens in Nederland zou kunnen gebeuren.

4. Neem je mineralen

Volgens Well Good slikken we dit jaar steeds vaker mineralen in plaats van vitaminen, en dan met name magnesium, waarin je snel een tekort krijgt:

'We'll see more people making sure they're 'remineralizing' this year, either by taking supplements, or using topical magnesium oils and sprays, which are said to be just as beneficial, or by soaking in Epsom salts or magnesium flakes in a hot bath.'

5. We ruilen boerenkool in voor zeewier

Oftewel, kale voor kelp. Zeewier is een van ´s werelds meest voedzame gewassen, en veel chefs en researchers gaan het in het nieuwe jaar als uitdaging zien om van de slijmerige zeeplant een smakelijke dish te maken.  

6. Luister naar je gut feeling

Hoe suf het woord ´darmflora´ ook klinkt: het wordt huge in het nieuwe jaar. We gaan ons, volgens voedingsdeskundige Danielle DuBoise, steeds meer bezighouden met bacteriën die onze darmflora in evenwicht houden:

'So much science is coming out about this internal ecosystem and how it affects everything about our health, from our hormones to our digestion.'

7. Netflix & cook 

We gaan weer steeds vaker koken, niet in de laatste plaats door bezorgdiensten als Hello Fresh, die alle ingrediënten voor een maaltijd bij je thuis bezorgen. Foti:

'After the tsunami of food products and ready-prepared meals that surfaced over the last couple of years, people will be focused once again on the importance of going back to the basics. Grocery delivery services like Blue Apron and Hello Fresh are making it easier for even the busiest people to have a home-cooked meal using whole, fresh ingredients. My guess is there will be more companies and more concepts to support this desire.´

8. Bottenbouillon blijft ook in het nieuwe jaar een veelbelovend ding

Foti:

'It's the new juice cleanse. It provides minimal calories but a number of essential nutrients with anti-inflammatory and gut-healing properties.'

9. We weten als fitness-sterren 

En dat betekent dus veel eten. Ook in het nieuwe jaar zien we op social media nog heel veel fit girls, die hun lichaam niet aan genen te danken hebben, maar aan een ijzeren discipline van heel vroeg opstaan - ha, Snapchat-time stamps, het nieuwe bewijs dat je je leven onder controle hebt -, heel hard sporten, en daarna heel goed - en gezond! - eten. Mensen als Kayla Itsines hebben 'sterk' afgelopen jaar sexy gemaakt, en dat blijft het in het nieuwe jaar.  

Bron: ELLE.com