Yikes! 6x eten waarvan je niet wist dat er (veel) suiker in zit

Je kunt 't maar beter wél weten.

Meest gelezen

We hebben het nu natuurlijk al heel vaak gehoord: suiker is slecht voor je. Dit bevestigde dat nog maar eens.

Suiker moeten we dus zo veel mogelijk mijden, maar dan moet je wél weten waar suiker allemaal in zit. Zes keer eten waarvan je misschien nog niet wist dat er (veel) suiker in zat.

1. Volkorenbrood

Advertisement - Continue Reading Below

'Suikerig voedsel wordt ingedeeld op een zogenaamde  glycemische index. Hoe hoger op de glycemische index, hoe sneller en langer je bloedsuikerspiegel stijgt, en hoe 'slechter' het voedsel dus voor je is,' legt David Perlmutter, neuroloog en auteur van het boek Brain Maker. Een bloedsuikerspiegel die te lang te hoog is, kan leiden tot hart- en vaatziekten of diabetes. Hoewel volkorenbrood nog altijd beter is dan wit brood, is het allesbehalve suikervrij - op de glycemische index scoort het een 71, terwijl bijvoorbeeld een Snicker maar een 51 scoort, aldus Harvard School of Medicine.

Meest gelezen

2. Balsamico azijn

'Romige dressings zitten vaak vol suiker, maar balsamico azijn óók, zegt JJ Virgin, diëtist van celebrities en auteur van het boek JJ Virgin's Sugar Impact Diet. De reden: veel balsamico azijn is gemaakt met maïzena en een karamelkleurstof, twee suikerige stoffen, en de azijn is vaak witte wijn azijn. Waarom? Het kost héél veel tijd om de authentieke Italiaanse versie van balsamico azijn te maken - zo'n 12 tot 25 jaar rijpen is er nodig om een balsamico azijn te krijgen die geen kleurstoffen of bindmiddelen meer nodig heeft. Niet iedereen wil betalen voor of wachten op zo'n product, zeker restaurants niet. Mocht je buiten de deur eten, bestel dan niet de salade met balsamico azijn. Virgin: 'Vraag in plaats daarvan een dressing van olijfolie met rode wijn azijn, zodat je wel de smaak hebt, maar niet de suiker.'

3. Havermout

Advertisement - Continue Reading Below

Havermout?! Ja, havermout. Het goede nieuws: niet alle havermout zit vol suiker. Het slechte nieuws: de meest voor de hand liggende verpakkingen havermout in de supermarkt zitten dus wel vol suiker. Perlmutter: 'Het lijkt wel of havermout heilig is als ontbijt.' Maar ondertussen bevat een 'supermarktpak' havermout vaak al 13 gram suiker, verpakt in 'smaakjes' als maple, bruine suiker, appel of kaneel. Ga als het even kan voor steelcut-oatmeal, of neem een 'plain' verpakking havermout zonder smaakjes, en kook het met amandelboter - dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert - zodat je een smaakje hebt, maar dan zonder suiker, maar mét proteïne en gezonde vetten.

4. Glutenvrij eten

'Glutenvrij betekent niet per se gezond,' zegt Mark Hyman, auteur van het boek The Blood Sugar Solution 10-Day Detox Diet Cookbook. 'Glutenvrije taart en koek is nog steeds taart en koek,' zegt Hyman, en dat betekent dat er suiker in zit. Sterker: glutenvrije baksels bevatten vaak méér suiker, om de missende ingrediënten van 'normale' baksels te compenseren. Als je iets zoets en glutenvrij's wil, adviseert Hyman om te experimenteren met fruit. Grill of kook bijvoorbeeld perzik of pruim, en gebruik dat als zoetmaker in je baksel. 

Meest gelezen

5. Fruitsap

Wist je misschien al natuurlijk, maar toch, we herhalen het nog maar een keer: een glas sinaasappelsap bevat al gauw zeven theelepels suiker. Perlmutter: 'Bijna alle fruitsappen zijn eigenlijk... geconcentreerde doses suiker, omdat tijdens het persen de vezels achterblijven en het suiker juist door de juicer gaat.' Een glas sinaasappelsap per dag gaat je natuurlijk geen diabetes bezorgen, maar als je denkt dat de héle dag door fruitsappen drinken gezond is, think again. Hyman: 'Je gaat je ook niet voller voelen van deze sappen, waardoor je de rest van de dag blijft eten, vaak dingen met suiker en veel calorieën.'

6. Yoghurt

 

Jep, Griekse yoghurt is een prachtige bron van proteïnen, calcium en probiotica, maar niet álle yoghurts zijn goed. De yoghurts met smaakjes hebben vaak extra hoge doses suiker. Er wordt geadviseerd om maximaal 30 gram suiker per dag te eten, en in dit soort yoghurtjes zit vaak al gauw 24 gram suiker, wat betekent dat je suikerinname voor de rest van de dag tijdens je ontbijt al bijna naar binnen schuift. Maar! Zoals genoemd, heeft yoghurt ook veel goede eigenschappen. Zorg er alleen voor dat je het zo simpel mogelijk houdt, als het op yoghurt aankomt. Vergeet te smaakjes, en extra toppings heb je ook niet nodig. Vers fruit door je yoghurt doet genoeg. 

Zelfs Obama had het dus over suiker >

Bron: ELLE.com