In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 3: hoe moet je slaapkamer eruit zien?

Meest gelezen

Welke dingen moeten er aanwezig of juist afwezig zijn in een perfecte slaapkamer? En moet het nu koud zijn, warm, iets ertussenin of...?

ELLE dook het bed in met slaapexpert Neil Stanley, die er al meer dan dertig jaar onderzoek naar slaap op heeft zitten en door beddenlabel Vi-Spring naar Nederland werd gevlogen, om antwoorden te krijgen. In beddenzaak Bröring legde hij ons meer dan anderhalf uur lang uit hoe slaap precies werkt, en hoe je je eigen slapende leven het beste kunt vormgeven.

Advertisement - Continue Reading Below

Welk effect heeft je slaapkamer op je slaap?
‘Een enorm effect. Allereerst is het belangrijk dat je slaapkamer donker is, en als ik zeg donker, bedoel ik echt dónker. Als je aan het voeteneind staat en je de muur tegenover je kunt zien, is het te licht. Gebruik dus verduisterende gordijnen. Verder moet het koel zijn in je slaapkamer – 16 tot 18 graden is perfect. ’s Nachts verlies je namelijk een halve graad lichaamswarmte, en als het te warm is in je slaapkamer, kun je die halve graad niet “kwijt”. Te koud is ook niet goed, want dan verlies je weer te veel lichaamswarmte. Zet ook altijd een klein raam open, zodat er frisse lucht binnenkomt.’

Meest gelezen

Welk effect heeft je kussen op je slaap?
‘Het grappige is, dat mensen nog wel bereid zijn heel veel geld te betalen voor een bed, maar voor een kussen hebben ze dan vaak maar een paar tientjes over. Terwijl: je kussen is voor je hoofd en nek wat je matras voor je lichaam is – je matras ondersteunt alles, behalve je hoofd en nek. Het kussen is dus heel belangrijk. Als je een nieuw bed gaat kopen, test dan meteen ook goede kussens. Als de combinatie goed is, koop dan dat matras én dat kussen.’

Is een goed kussen altijd duur?
‘Nee, niet per se. De prijs is wel indicatief voor de kwaliteit van een bed, maar het is niet ‘hoe duurder, hoe comfortabeler een bed’, want comfort is subjectief. Wat voor de één een comfortabel bed is, is voor de ander geen comfortabel bed, en vice versa. Probeer dus zo veel mogelijk als je een bed gaat kopen. De showroom is er niet voor niks. Pas als je op heel veel bedden hebt gelegen, kun je zeggen: dit is het beste bed voor mij.’

Je slaapkamer moet dus donker zijn, maar dan word je ook in het donker wakker?
‘Klopt, verduisterende gordijnen zorgen ’s avonds voor een donkere kamer (fijn) maar ’s ochtends ook – minder fijn, want ideaal is natuurlijk dat je van het licht wakker wordt. Maar als je voor één van de twee moet kiezen, kun je het beste voor een donkere kamer gaan. Als je ’s ochtends je gordijnen open schuift, heb je namelijk maar vier minuten nodig om het licht op je in te laten werken en ‘aan’ te gaan, wakker te worden, en uiteindelijk wegen de voordelen van in het donker in slaap vallen, zwaarder dan de nadelen van in het donker wakker worden.’

Volgende week: hoe belangrijk is je ochtendritueel, en wat betekent het als je je dromen onthoudt of juist vergeet?

In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 1: hoe lang moeten we eigenlijk slapen? >

In bed met slaapexpert Neil Stanley deel 2: hoe zorg je dat je goed in slaap valt? >