10 trucjes waarmee je zonder moeite afvalt

Jep: nummer 10 gaat over pizza.

Meest gelezen

Geen zin om je hele leven om te gooien naar een #fitgirllifestyle, maar wil je wel strak in je vel blijven zitten? Met deze trucjes behaal je maximaal resultaat met minimale inspanning.

1. Maak selfies
Een recent onderzoek uit Spanje toonde aan dat selfies je kunnen helpen bij afvallen. Een full body-selfie per week zou al kunnen zorgen voor 2,6% meer gewicht dat je afvalt. Doordat je elke week geconfronteerd wordt met je lichaam én progressie ziet, zijn selfies een perfecte (mentale) stok achter de deur.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Wissel je cardiotrainingen in voor intervaltrainingen
Je hoeft niet meer te sporten - wel slimmer. Een Griekse studie toonde aan dat een groep mensen die acht maanden had intervaltrainingen had gedaan, 2,5 centimeter méér vet rondom hun buik hadden verloren dan een groep mensen die acht maanden cardiotrainingen had gedaan. De reden: intervaltrainingen zorgen ervoor dat je ook ná je work-out nog vet blijft verbranden.

Meest gelezen

3. Eet fruit voordat je boodschappen gaat doen
Recent onderzoek van de Amerikaanse Cornell-universiteit liet zien dat mensen die een appel aten voordat ze boodschappen gingen doen 26% meer groenten en fruit kochten dan mensen die snoep of koek aten voordat ze een supermarkt in gingen. Onbewust stuurt de net gegeten appel je dus naar de juiste richting - het groente- en fruitvak. 

4. Speel Tetris
Echt. Het spelletje kan ervoor zorgen dat je zomaar vergeet dat je zin had in taart/chips/chocola/iets anders slechts. Een studie uit de journal Addictive Behaviors toonde aan dat mensen die Tetris speelden, binnen 3 minuten al 20% van hun cravings waren verloren. De studie wijdt het aan je brein, dat zich maar op één ding kan focussen. Door het spelletje te spelen, 'vergeet' je dus de optie om die snack te pakken/kopen.

5. Hou je voortgang bij
Zie punt 1: wanneer je kunt zien of registreren dat je vooruitgang boekt, raak je nog gemotiveerder. Stap dus af en toe op die weegschaal, en noteer je successen.

6. Wandel af en toe dertig minuten
Als je niet van intens sporten houdt, kan wandelen heel veel verschil maken. Volgens een Chinese studie kan elke dag dertig minuten wandelen er al voor zorgen dat je vier centimeter rondom je middel kwijtraakt. Dat is bijna een hele broekmaat - zónder te zweten.

7. Leg een voorraadje amandelen aan
Het is veel makkelijker om die craving naar slechte snacks te weerstaan, als je erop voorbereid bent, door bijvoorbeel altijd een bakje amandelen in huis of op je werk te hebben.

8. Eet langzamer
Wanneer je langer op je eten kauwt, heeft je brein ook langer de tijd om het te registreren en je het seintje te geven dat je vol zit. Daarbij is langzamer eten beter voor je bloedsuikerspiegel, die minder snel omhoog schiet.

9. Slaap
Slaap is essentieel voor je hele lichaam. Een studie van de Stanford University heeft uitgewezen dat je bij slaapgebrek het hormoon 'gherkin' aanmaakt, waar je meer door gaat eten. Tegelijkertijd maak je minder van het hormoon leptine aan, dat je het seintje geeft dat je vol zit. Niet zo goed voor je waistline dus, weinig slapen.

10. Eet een pizza op zondag
Als je het moeilijk vindt om je aan allerlei (dieet)regeltjes te houden, stel dan een cheat day voor jezelf in. Portugese onderzoekers bewezen dat mensen met een cheat day evenveel gewicht verloren als zij die dat niet hadden - met het verschil dat de cheaters gemotiveerder waren en waarschijnlijk langer in staat waren hun dieet vol te houden. Zo lang je je porties een beetje normaal houdt op zondag, doen ze je werk van de rest van de week echt niet teniet.