Echt! 5 manieren om in shape te komen ZONDER naar de sportschool te gaan

Nog beter: nummer 3 met je lief doen.

Meest gelezen

De zon doet steeds vaker weer mee, de dagen worden langer - geef toe, jij hebt de afgelopen week minstens één keer 'Wow, het is nog licht!' gezegd - en we kunnen de zomer dan nog niet echt zien, we kunnen 'm wel al ruiken.

En het strand ook. Met bikini. En zonnebrand. En een lijf dat een beetje mee moet werken, tegen de tijd dat de de kleren uit gaan en de bikini (of 't badpak) aan. 

Maar waar we met dit voorzichtige lenteweer géén zin in hebben: in een bedompte sportschool staan. Daarom 5 manieren om in shape te komen, zonder dat je een abonnement op een sportschool hoeft te hebben.

Advertisement - Continue Reading Below

1. Ga bij een hardloopclubje
Het is niet makkelijk om de motivatie te vinden om te rennen, maar als je met anderen rent, lukt 't je misschien wél. Het is namelijk gezelliger én moeilijker om af te zeggen, want sociale druk. Werkt ook goed: je inschrijven voor een run ergens, zodat je een doel hebt om naartoe te werken.

2. Fiets
Fietsen is een perfecte manier om je conditie en je spieren te verbeteren, zonder dat je je gewrichten belast met heftige oefeningen. Kies een mooie route - door een bos, langs het strand, door de duinen - en je hebt ook nog eens een prachtig uitzicht tijdens je workout.

Meest gelezen

3. Ga wildzwemmen
Overzees is het al een ding: zwemmen in meren en rivieren in je buurt. En dan niet het recreatief pootjebaden, maar echt baantjes trekken of afstanden maken. Onderzoek van de NASA wijst uit dat het loont om in de natuur te sporten: na twaalf weken regelmatig in de natuur zwemmen, verlaagt je bloeddruk en cholesterol en verhoogt je libido en vruchtbaarheid. Win/win.

4. Ga hiken
Lijkt het je saai? Kijk Wild, met Reese Witherspoon. Sla een paar goede wandelschoenen in, neem wat goede snacks mee en hike de natuur in. Hiken kan 500 calorieën per uur verbranden - da's veel - en maakt je ook nog eens mentaal gelukkiger, blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse National Institute of Health.

5. Ga bij een sportteam
Of je nu wel goed kon hockeyen of aardig kon voetballen, atletieken of volleyballen: het is nooit te laat om weer bij een sportteam te gaan. Niet alleen is het een leuke manier van sporten, een Canadees onderzoek wees uit dat 't sporten in een team ook stressverlagend werkt en - net als hiken - gelukkiger maakt. Nog beter: richt een team op met vrienden, of vrienden van vrienden. Sport werd nog nooit zo leuk - let maar op.

Bron: ELLEUK.com