Dit is hoeveel caffeïne je kunt drinken zonder ongezond bezig te zijn

Zoveel Starbucks-koppen, Red Bulls, kopjes thee en lattes mag je op een dag hebben.

Meest gelezen

Caffeïne: is 't nu goed of slecht? Beide.

DE UPS
Het regelmatig drinken van koffie zou ervoor zorgen dat je minder kans maakt op hart- en vaatziekten (zegt deze studie) en diabetes type 2 (zegt deze studie), en bovendien zou je geheugen op de lange termijn beter intact blijven (zegt déze studie). Het zou bovendien goed zijn voor je mentale gezondheid: deze twee studies bewezen zelfs dat twee koppen koffie per dag zelfs de kans op zelfmoord zou verkleinen. Of dat ook echt door de koffie komt, of dat gelukkige mensen eenmaal vaker koffie drinken, is niet duidelijk, maar toch: wow. Komt nog eens bovenop dat deze studie bewees dat koffiedrinkers überhaupt langer lijken te leven.

Advertisement - Continue Reading Below

DE DOWNS
Alle goede gevolgen van koffie ten spijt: té veel koffie kent z'n nadelen. Je hebt een hogere kans op een miskraam, als je er stevig bij paft vergroot koffie je kans op longkanker en je krijgt bij te veel koffie - uiteraard - last van slapeloosheid. En dan kan koffie ook nog 'ns slecht zijn voor je cholesterollevels.

DE CONCLUSIE
Hoe je caffeïne kunt drinken en wél de voordelen kunt pakken, maar niet de nadelen? Het is 't klassieke antwoord: door het met mate te drinken.

Meest gelezen

De meeste dokters adviseren om tussen de 100 en 300 milligram caffeïne per dag te drinken - en zeker niet meer. Luister vooral ook naar je eigen lichaam, omdat iedereen weer anders reageert op de stof. Krijg jij na drie koffies trillende handen? Blijf er dan gewoon bij twee.

Aangezien producten nog weleens verschillen in hoeveel caffeïne ze bevatten, op een rij - de bekendste soorten drankjes met caffeïne en hoeveel je er van een dag mag nemen.

Starbucks: anderhalve tall van ongeveer 350 ml

 

McDonald's: ongeveer vier kopjes koffie van 350 ml

 

Advertisement - Continue Reading Below

Thee: ongeveer zes koppen zwarte thee van 350 ml

Meest gelezen

 

Energiedrankjes: ongeveer twee flesjes van 60 ml 5 uurs-energieshotjes

 

 

Coca-Cola: ongeveer 12 blikjes van 350 ml
Kleine kanttekening: 12 blikjes kun je NOOIT drinken, want hoewel je dan binnen de caffeïnerichtlijnen blijft, krijg je bij twaalf blikjes véél te veel suiker binnen.

 

Red Bull: ongeveer vijf blikjes van 235 ml

 

 

Weet je dat ook weer.

Dit is waarom jij je gezichtsdoekjes waarschijnlijk helemaal verkeerd gebruikt >

Bron: ELLE.com