6 GROTE fouten die je tijdens het sporten maakt

Even lezen - dan weet je voortaan waar je op moet letten om alles uit je work-outs te halen.

Meest gelezen

Trainer Paul Lyons van Speedflex praat ons bij: dit zijn de vaakst gemaakte fouten in de sportschool.

1. Cardiotraining als eerste doen
Veel mensen denken dat het 't beste is om altijd eerst je cardiotraining te doen, maar dat is niet waar. Je lichaam heeft glycogeen nodig om energie te hebben tijdens krachttraining. Verder kan het lichaam geen vet verbranden als je nog glycogeen te verbranden hebt. Kortom: doe eerst aan krachttraining (zodat je glycogeen op raakt), en ga juist daarna cardiotraining doen; win/win, want dan is je glycogeen inmiddels op en ga je tijdens het rennen vet verbranden.  

Advertisement - Continue Reading Below

2. Vasthouden aan een routine
Als je telkens dezelfde sportroutine aanhoudt, gaat je lichaam daaraan wennen en zich op die work-outs aanpassen, waardoor de work-outs ook minder effect gaan hebben. Door vaak genoeg te wisselen van type work-out, geef je je stofwisseling elke keer een boost, omdat je lichaam telkens met iets 'nieuws' wordt geconfronteerd.

3. Geen rust nemen
Om resultaten te zien, moet je toegewijdt zijn aan een sportschema, maar je moet in dat schema óók rustdagen inbouwen. Het zit zo: na een work-out heb je je spieren als het ware een beetje 'kapot' gemaakt. Daarna gaan ze herstellen, maar op een sterker niveau dan vóór je work-out, zodat je lichaam en je spieren de volgende keer minder van slag zijn. Dat noemen ze hypercompensatie. Als je te vroeg weer gaat sporten, zit je lichaam nog vol in de herstelmodus, en onderbreek je dus een belangrijke fase waarin je spieren dus sterker aan het worden zijn.

Meest gelezen

4. Te weinig eten
Veel mensen denken dat je door weinig te eten sneller afvalt, maar het lichaam heeft juist voedsel en energie nodig om de stofwisseling aan het werk te zetten. Wat je eet en wanneer je het eet, da's belangrijker: proteïnen zijn goed voor het herstellen van je lichaam, en koolhydraten zijn een goede energieleverancier om 1 à 2 uur voor je sportsessie te eten.

5. Je motivatie verliezen
Sporten is niet iets dat je af en toe doet; als je het goed wil doen, moet je het als onderdeel in je leven inbouwen. Het is heel normaal dat je daar in het begin mee worstelt en je vaak begint en stopt, maar als je blijft zoeken naar wat voor jou het beste werkt, kun je het steeds beter 'normaal' in je leven verwerken. Voor veel mensen werken teamsporten; het is gezellig, en het voelt minder als een 'verplichting', maar als iets gezamenlijks en leuks. 

6. Geen doelen stellen
Het is belangrijk om een doel te hebben tijdens het sporten. Bepaal wat je wil behalen en vooral ook waarom, en bedenk hoé je dat gaat halen. Meet daarna je vooruitgang, en je zult zien dat je al snel plezier krijgt in het behalen van je doel.

4 afvalmethodes die je juist niet helpen bij het afvallen >

 

Bron: ELLE