Wat is nou echt 'gezond' eet-advies?

Niet alleen #eatclean verovert instagram en zien we overal om ons heen, foodhypes als raw eating en paleo doen het ook goed. Hoe serieus moeten we deze hypes nemen of moet er vooral nog een korreltje zout bij?

Meest gelezen

FOODHYPES

Detox Voor eens en altijd: je lichaam is altijd aan het detoxen. Daar heb je een lever en nieren voor, die zijn 24 uur per dag afvalstoffen in je lichaam aan het opruimen. Een detoxkuur is dus onzin. Je kunt je lijf heus wat rust gunnen door een tijdje heel gezond te eten, maar extra afvalstoffen worden daardoor niet afgevoerd – als je die al hebt. Laat staan dat dat door de ingrediënten van een sapje of salade gebeurt.

Advertisement - Continue Reading Below

Raw Met wat meer rauwe groenten eten is weinig mis. Maar vitamineverlies door koken valt mee en soms neem je voedingsstoffen juist beter op als voedsel gekookt is, zoals lycopeen uit tomaten. Een studie naar strikte volgers van een rauw dieet wees uit dat een kwart van de vrouwen ondergewicht had en dertig procent niet meer of onregelmatiger menstrueerde – een teken van flinke tekorten.

Superfood De term wordt gebruikt voor voedsel dat bovengemiddelde hoeveelheden voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen zou opleveren. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat superfoods iets extra’s bijdragen aan je gezondheid. En wie gevarieerd eet heeft geen tekorten die door superfoods zouden worden aangevuld.

Meest gelezen

Paleo Het Paleodieet is gebaseerd op wat men denkt dat onze voorvaderen uit de steentijd aten. Een strikt Paleodieet bevat geen granen, zuivel en peulvruchten, dus kan tekorten veroorzaken. De relatief grote hoeveelheid vlees die wordt aanbevolen gaat in tegen de adviezen van de World Health Organization en is weinig duurzaam.

RAADZAAM 
Er wordt nogal schamper over gedaan, maar gefundeerd is-ie wel; de goede oude Schijf van Vijf. Als je je redelijk houdt aan de schijf, ben je al goed bezig. En het houdt ook in dat je normaal kunt eten. Dit zijn de nieuwe richtlijnen voor goede voeding van de Gezondheidsraad:

> Dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit

> Dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten

> Wekelijks peulvruchten

> Ten minste 15 gram ongezouten noten per dag

> Enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt

> Een keer per week vis, bij voorkeur vette vis

> Dagelijks drie koppen thee

> Vervang geraffineerde graanproducten door volkoren producten

> Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën

> Vervang ongefilterde door gefilterde koffie

> Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees

> Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

> Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag

> Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag

> Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een advies geldt

Wat is nou nog echt een gezond eetpatroon? >