7 trucjes om je sportschooldoelen écht te bereiken

Maar écht, he.

Meest gelezen

Je levensdoelen heb jij keurig voor ogen: Spaans leren, meer sporten, meer tijd doorbrengen met vrienden en wat kilo's afvallen. Juist, het plan is er, maar nu de motivatie nog. Want hoe graag we ook iets willen, soms kunnen we onszelf er echt niet toe zetten. Omdat wij graag willen dat jij al jouw #goals behaald, geven we je 7 tips waarmee het zelfs de allergrootste luilak lukt.

1. Test je lichaam
Wilskracht kun je vergelijken met een spier die, inderdaad, training nodig heeft om sterk te blijven. Onderzoekers zijn nog druk met studies naar dit effect, maar het blijkt dat hoe vaker je kleine dingen doet waar je tegenop ziet, hoe makkelijk het wordt om vervelende zaken in het algemeen toch te doen. Neem dus eens die koude douche of ga hardlopen in de regen. Dan kan het zomaar zijn dat die driewekelijkse sportschoolsessie plots een stuk gemakkelijker wordt.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Houd je buik gevuld
Niet alleen zorgt honger ervoor dat je je vergrijpt aan makkelijke en snelle (lees: ongezonde) tussendoortjes, je brein heeft volgens onderzoek ook glucose nodig om slimme beslissingen te maken. Begin dus nooit met een lege maag aan een uitdagende taak. Houd je bloedsuiker de hele dag op peil door regelmatig koolhydraten binnen te krijgen door middel van bijvoorbeeld fruit, granen en bonen. Of met deze gezonde snacks.

Meest gelezen

 

3. Geef zo nu en dan toe aan verlangens
Stond er eigenlijk een sportsessie op de planning, maar kun je echt niet van de bank komen? Geen nood, door op korte termijn toe te geven aan je verlangens, reset je als het ware je wilskracht, waardoor je je beter een doel op lange termijn kunt nastreven. Handig!

4. Zorg voor rust
Echt waar, rust is alles. Je brein maakt namelijk geen onderscheid tussen het doel van verschillende activiteiten, dus of je nou een half uurtje sport of een half uur Candy Crush speelt: je brein raakt van beiden even vermoeid. Dus wanneer je je weer stort op een zenuwslopend spelletje, houd jezelf tegen en doe liever iets als luisteren naar rustige muziek of mediteren.

5. Slaap meer
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: slaap is goed voor alles. Een onderzoek uit 2015 uit het Frontiers in Human Neuroscience tijdschrift vond dat mensen die weinig slapen eerder toegeven aan impulsen, minder focus hebben en slechtere keuzes maken. Dit, eerder al dit, is een reden dus om vandaag wat eerder onder de wol te kruipen.

 

6. Zoek een maatje
Of het nu je buurvrouw, je kat of de karakters uit je favoriete serie zijn, een maatje zorgt ervoor dat je meer energie hebt, waardoor je impulsen beter kunt afwenden, net zoals echte vrienden dat doen. Wie had ooit gedacht dat onze serieverslaving zo goed voor ons was?

7. Blijf weg van social media
Zeker tot dat je je to-dolijstje afgewerkt hebt. Raar maar waar: de foto's van het fabuleuze leven dat jij schetst op social media zorgen ervoor dat je minder gemotiveerd bent om datzelfde leven nóg fantastischer te maken. Participanten in een onderzoek werd gevraagd om een Facebookpost te plaatsen, waarna zij een wiskundig probleem voorgeschoteld kregen. De personen die op social media zaten voor het wiskundige probleem, gaven een stuk eerder op dan de personen die geen Facebookpost plaatsten. Juist, post die statusupdate dus liever nà je workout.

Op een rij: welke vitamine doet nu wát voor je? >

Bron: Harper's Bazaar