5 gezonde manieren om alcohol te drinken tijdens Koningsdag

Zo hou je de schade binnen de perken.

Marissa Lippert, voedingsdeskundige en oprichter van Nourish Kitchen Table, geeft ons vijf tips qua hoe je het beste verantwoord kunt drinken. ZELFS op Koningsdag.

1. Probeer tequila
Jep, tequila. 'Tequila is een goede optie, mits met mate gedronken,' zegt Lippert. Maar dan moet het wél goede tequila zijn, dus ga voor tequila's waar het label '100% blue agave' op staat. Matt Levine, eigenaar van The Handy Liquor Bar, heeft een recept voor een gezonde(re) margarita. Mix:

Advertisement - Continue Reading Below

> tequila

> cointreau

> limoensap

> citroensap

> sinaasappelsap

> mierikswortelsiroop

> een klein beetje verse wasabi

2. Vermijd donkere likeuren
Over het algemeen hebben lichtere likeuren minder suiker en koolhydraten, terwijl donkerdere likeuren vaak een hogere concentratie van de giftige stoffen hebben die voor katers zorgen.

3. Ga voor bubbels
Twee goede redenen om voor champagne te kiezen: het heeft minder calorieën dan witte of rode wijn - ongeveer 85 in plaats van 130 - en omdat champagne vaak gemaakt is van witte én rode druiven, heeft het wél veel antioxidanten.

Meest gelezen

4. Kies voor superfoods
'Door wat boerenkool, bieten, komkommer of watermeloen in je drankje te verwerken, krijg je meer mineralen en vitaminen binnen, waardoor je de impact van een kater verkleint,' zegt Lippert. Een goede optie is de kale martini - een martini met wodka, boerenkoolsap, komkommer, selderij, limoen- en citroensap, een kleine beetje ginger beer en boerenkool als garnering.

5. Vermijd (kunstmatige) zoetmakers
Lippert: 'Ik ben geen fan van kunstmatige zoetmakers, zoals stevia. Het is nog 300x zoeter dan suiker.' Probeer voor een zoete smaak geperst fruit, maple syrup of manuka honing.

 

Deze opleidingen leveren de best betaalde banen op, mocht je het je afvragen >

Bron: Harper's Bazaar