Dit moet je allemaal weten over aankomen tijdens je menstruatie

Dat is dus héél normaal.

Meest gelezen

Wilden we je niet onthouden: aankomen tijdens je ongesteldheid is heel normaal. Dat getal op de weegschaal stijgt écht rond de periode van je menstruatie. ‘Sommige vrouwen kunnen zelfs 3 kilo of meer aankomen’, zegt Natasha Johnson, gynaecoloog.

Fijn.
 
Bijna alle vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van, maar het probleem is dat niemand echt de oorzaak weet van de pre-menstruele klachten. Opgeblazen buiken en moodswings zijn blijkbaar lastige dingen voor een wetenschapper om te meten. ’We gaan momenteel dus uit van symptoomdagboeken’ zegt de arts.
 
Nou, daar zijn we mooi klaar mee. Helaas is dus nog niet alles te verklaren met wetenschap. Toch hebben de artsen er wel een aantal theorieën over. Deze 5 redenen kunnen ervoor zorgen dat je rond deze tijd van de maand ruzie hebt met je weegschaal.
 
1. Oestrogenen
Het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen piekt tijdens het laatste deel van je cyclus, dus vlak voor je menstruatie’, zegt Natasha. Een hoog oestrogeenniveau kan er indirect toe leiden dat het lichaam meer vocht vasthoudt, waardoor je een opgeblazen gevoel ervaart en dat ook ziet op de weegschaal. Het goede nieuws? Oestrogeenniveaus dalen wanneer je menstruatie begint, dus je hebt nog even de tijd om bij te komen voordat de buikkrampen beginnen…

Advertisement - Continue Reading Below

2. Progesteron
Een ander hormoon in het spel is progesteron. Progesteronniveaus pieken in de tweede helft van je cyclus, wat leidt tot vocht vasthouden en pijnlijke, gezwollen borsten. Sommige vrouwen krijgen rond die periode van de maand zelfs een hele cupmaat erbij (bonus?!). ‘Progesteron zorgt ervoor dat je lichaam vocht onttrekt van de bloedvaten en stuurt het richting de weefsels, klaar voor een mogelijke zwangerschap’, zegt ze. Als je niet in verwachting bent, dan daalt het progesteron level weer (en daarmee dus ook je cupmaat).

Meest gelezen

3. Cravings
Het is maar een gok hoor, maar we hebben het vermoeden dat je menstruatie er niet voor zorgt dat je broccolicravings hebt. Het zijn altijd de hele zoute of zoete producten waar we trek in hebben. ‘En helaas zijn dit nu juist niét de voedingsmiddelen die je nodig hebt’ zegt Natasha. Chips, snoep en donuts zorgen er namelijk voor dat je extra vocht vasthoudt. Toch een snack attack? Deze vezelrijke geroosterde kikkererwten zijn heerlijk én healthy!

4. Menstruatiekrampen
Ongesteld zijn is gewoon drama, punt. Maar als je jezelf gaat pamperen met Ben en Jerry’s, Tony’s en Domino’s, kan het ertoe leiden dat die extra kilo op de weegschaal niét meer verdwijnt. Hoe ellendig die krampen ook zijn, probeer toch gezond te blijven eten en drink veel water en groene thee. Producten als Griekse yoghurt met walnoten en agavesiroop zorgen voor een voldaan gevoel, waardoor je minder de neiging hebt jezelf vol te proppen met ongezonde comfortfoods.

5. Je workout skippen
Je voelt je lui, puffy en moe. We know. Waarschijnlijk is losgaan in de gym het laatste waar je zin in hebt, maar volgens Natasha is het juist een goede optie en kan het zelfs helpen de menstruatiepijn te verminderen. ‘De endorfineboost die je krijgt van een workout kunnen de krampen verminderen’, zegt ze. Dikke plus is natuurlijk ook dat je flink zweet, dus die vochtkilo’s zijn ook sneller verleden tijd. Maar als je je echt niet lekker voelt, is het helemaal geen ramp om lekker thuis te blijven en te genieten van een avondje luieren.

Bron: Women's Health