Zo voorkom je dat je verschrikkelijk wakker wordt

En het heeft niets met slaapuren te maken.

Ga jij keurig op tijd naar bed en word je soms toch verschrikkelijk wakker? Weet de oorzaken en je stapt voortaan wel met je goede been uit bed. Het heeft meestal niet te maken met het aantal uren dat je slaapt (vooruit 8 uur is altijd beter dan 5), maar het heeft er ook mee te maken hoe je slaapt.

Deze vijf onverwachte oorzaken zorgen ervoor dat je niet lekker slaapt en dus verschrikkelijk wakker wordt:

Advertisement - Continue Reading Below

Je ligt in een slechte houding
Word je wakker met spierpijn of last van je rug? Een verkrampte houding tijdens het slapen kan de oorzaak zijn. Zolang je niet snurkt is op je rug slapen het beste. Je spieren worden zo het minst belast. Lukt dit echt niet, dan is slapen op je zij de tweede beste optie.

Je bent een lichte slaper
Je wordt misschien niet helemaal wakker van het snurken van je vriend of het licht in je kamer, maar echt lekker doorslapen doe je ook niet. Voorkom zoveel mogelijk geluid en licht in je slaapkamer, om een zo rustig mogelijke nacht te creëren. Zet alle elektrische apparaten een uur voor je naar bed gaat uit, maar het liefst heb je zo min mogelijk elektrische apparaten in je slaapkamer staan. Gebruik een slaapmasker, als het echt nodig is oordopjes en vermijd cafeïne na vijf uur.

Meest gelezen

Je hebt een slecht kussen of bed
Vaak last van hoofd- of nekpijn als je opstaat? Grote kans dat je een slecht kussen of matras hebt. Een zacht kussen of matras is fijn, maar zorg wel dat je lichaam voldoende steun krijgt. Ga op tijd shoppen voor een nieuw kussen en laat je in de winkel dus vooral adviseren over je type bed en matras.

 

 

Je gebruikt je laptop of iPad vlak voor je naar bed gaat
Een goed (papieren)boek? Prima! Maar je iPad of laptop kun je vlak voor je gaat slapen beter wegleggen. De iPad en laptop stralen namelijk een onnatuurlijk licht uit, dat ervoor zorgt dat de productie van je slaaphormoon vermindert.

Je hebt teveel gedronken voor het slapen 
Je valt zo lekker snel in slaap als je alcohol drinkt voor je naar bed gaat. Toch bevordert die borrel je nachtrust niet, de activiteit in je hersenen zorgt er namelijk voor dat je niet zo diep slaapt als anders. Helaas!

 

 

Lees ook: 6 trucjes om sneller in slaap te vallen >