7 redenen waarom chocola goed voor je is

Wist je misschien al, maar je kunt het niet vaak genoeg horen, non?

Maar dan wél als het pure chocolade is. Zeven redenen:

1. Het verlaagt je kans op een beroerte

Deze Zweedse studie uit 2011 liet zien dat vrouwen die veel chocola aten 20 procent minder kans hadden op een beroerte dan vrouwen die weinig chocola eten. Wel goed om te weten: de definitie van 'veel chocola' is volgens de studie 66 gram per week, of ongeveer 1 tot 2 repen. Hm.

2. Het beschermt je hart

Het jaar 2011 was een goede voor de chocoholic: toen werd door deze studie ook bewezen dat chocolaconsumptie leidt tot 37% minder kans op hart- en vaatziekten.

Advertisement - Continue Reading Below

3. Het kan je bloeddruk verlagen

Pure chocolade bevat veel polyfenolen; antioxidanten die op allerlei manieren goed zijn voor je lichaam. De wetenschap ontdekte dat pure chocolade je bloeddruk kan verlagen. Witte chocolade, daarentegen, doet niets voor je bloeddruk.

4. Het beschermt je - gek genoeg - tegen diabetes

Je denkt: chocola helpt diabetes in de hand, maar pure chocolade kan je juist beschermen tegen diabetes. Een goede insulinegevoeligheid zorgt ervoor dat je geen diabetes kunt ontwikkelen; als je insulinegevoeligheid te laag wordt, heb je moeite je eten te verwerken en ben je vatbaarder voor diabetes. Pure chocolade bevat flavanoïden, die weer goed zijn voor je insulinegevoeligheid. Mooi nieuws.

Meest gelezen

5. Het is een soort natuurlijke paracetemol

Oke, chocola is niet écht een pijnstiller, maar het heeft wel bepaalde effecten die vergelijkbaar zijn met wat een aspirine met je lichaam doet. Zo verdunt cacao je bloed; precies het effect van een aspirine, waardoor je minder kans hebt op bloedpropjes.

6. Het verlaagt stress

In dit onderzoek uit 2009 kregen zeer gestressde mensen elke dag 40 gram pure chocolade. Na twee weken waren hun stresslevels flink verlaagd. Meer bewijs hebben we niet nodig.

7. Het versterkt je wilskracht

Dit onderzoek uit Kopenhagen toonde aan dat we ons beter kunnen beheersen als we pure chocolade eten, dan wanneer we witte chocolade of melkchocolade eten. Hadden we op zich niet echt een onderzoek van nodig, want wanneer is de laatste keer dat je bingte op een 70% cacao-reep? Precies, is bijna niet te doen, en dat komt omdat pure chocolade veel sneller vult en 'zwaarder' valt dan melkchocolade en witte chocolade.

Bron: Cosmopolitan