Deze beach body-reclame wordt dus verboden in het Londense OV

En wel om déze hele goede reden.

Anti body-shaming neemt steeds grotere vormen aan. Eerder zagen we al hoe er eindelijk een niet-gephotoshopte fitnesscampagne werd gemaakt, dat zelfs de prachtige J-Lo te maken heeft gehad met body-shaming en hoe ze daar keihard tegenin ging, en nu lijkt het ook tot de politiek doorgedrongen te zijn. De nieuwe burgemeester van Londen, Sadiq Khan, staat op tegen een negatief zelfbeeld en body-shaming door reclames in de Londense metro- en de busnetwerken te verbieden die ongezonde en onrealistische lichaamsidealen promoten.

Advertisement - Continue Reading Below

 

 

Het nieuwe bewind wil reclames als deze stopzetten die vorig jaar deel uitmaakten van Protein World’s omstreden ‘Are you beach body ready?’-campagne. Duizenden mensen ondertekenden een petitie van Change.org die ervoor pleitte deze reclames te verwijderen, wat een debat aanwakkerde over de geïmpliceerde boodschap van zulke advertenties en welk – negatief –  effect ze hebben op jongeren. Goed initiatief, nietwaar?

Meest gelezen

‘Als vader van twee tienerdochters ben ik oprecht bezorgd over dit soort advertenties die mensen, en dan vooral vrouwen, kunnen kleineren en ervoor zorgen dat ze zich schamen voor hun lichaam,’ zegt Khan. ‘Het is hoogtijd dat dit stopt. Niemand zou zich onder druk gezet moeten voelen door onrealistische verwachtingen over hun lichaam terwijl ze met de metro of bus reizen, en ik wil hierover een duidelijke boodschap naar de reclame-industrie sturen.’

Het beleid richt zich echter niet op álle reclames van mensen in zwemkleding en lingerie; alleen op diegene waarvan Transportation for London, de groep die gaat over de Londense metro’s en bussen, vindt dat ze mensen aanzetten tot het willen aannemen van zo’n onrealistisch lichaamsfiguur. Maar waar de grens dan precies getrokken wordt, is onduidelijk. Hoe dan ook verwacht Khan niet dat het nieuwe beleid enig effect zal hebben op Transportation for London’s inkomsten van reclames, die in 2015 meer dan $241 miljoen bedroegen. Nou, gelukkig maar.

bron: Cosmopolitan