​Eerste hulp bij slapeloosheid: mensen hebben teveel aan hun kop en slapen daardoor niet

​Nu heb ik weliswaar nooit een burn-out gehad, ik heb wel enige ervaring met niet slapen.

Meest gelezen

Cosmopolitan kwam deze week met de resultaten van het door hen uitgevoerde onderzoek naar stress onder jongeren. Wat bleek; 60% van de Nederlandse vrouwen ligt wekelijks wakker door stress. Hoge studie- of werkdruk, een heftig sociaal leven, constant vergelijkingsmateriaal om je heen dankzij Facebook of Instagram – het resultaat is dat steeds meer twintigers een burn-out hebben. Op NU.nl stond deze week een vergelijkbare kop: 'Één op de zes werknemers heeft slaapproblemen.' Kortom; mensen hebben teveel aan hun kop en slapen daardoor niet.

Al snel zat ik in een moeilijke vicieuze cirkel: ik begon me gedurende de dag al zorgen te maken over de avond die komen ging, over de angst om weer wakker te liggen, en dus lag ik om 03:00 nog steeds wakker.

Advertisement - Continue Reading Below

Nu heb ik weliswaar nooit een burn-out gehad, ik heb wel enige ervaring met niet slapen. Ergens tijdens de eerste jaren van mijn studie begonnen de eerste slapeloze nachten, die steeds vaker kwamen. Al snel zat ik in een moeilijke vicieuze cirkel: ik begon me gedurende de dag al zorgen te maken over de avond die komen ging, over de angst om weer wakker te liggen, en dus lag ik om 03:00 nog steeds wakker, waardoor ik in paniek raakte dat ik mijn college om 09:00 de volgende dag niet zou halen, of bij in slaap zou vallen, en door die paniek kon ik natuurlijk al helemaal niet slapen. En dat ging maar door en door.

Meest gelezen

Ik kan je zeggen, niet slapen is de hél. En je wil niet elke keer die zeur zijn die altijd maar loopt te miepen over dat je niet geslapen hebt, dus ik hield wijselijk mijn mond. Totdat ik echt ál m'n vakken aan het verprutsen was, en besloot naar de huisarts te gaan. Die verwees me door naar een slaaptherapeut (dat bestaat), een adem- en ontspanningstherapeut (bestaat ook) en een stapel informatiefolders. En dat hielp. Dus, voor wie ook wakker ligt, om welke reden dan ook, hierbij wat tips waar je wat aan hebt.

Neem het serieus

Een slechte nacht hebben we allemaal wel eens, maar wanneer je nacht na nacht wakker ligt, of op z'n minst een paar keer per week, moet je even alert worden. Niet slapen maakt je niet alleen moe, maar ook wanhopig, eenzaam en over gehele linie minder gelukkig. Je dag gaat naar de klote, je verkeert in een soort constante staat van jetlag, kunt je niet meer concentreren – het is echt ronduit kut. Dus, vat het niet te licht op, het is oke als je je beroerd voelt. Praat er eens over met vrienden of je collega's, maak van je hart geen moordkuil. Vaak wordt niet slapen veroorzaakt doordat je je in je hoofd veel te druk maakt over van alles, en door dingen uit te spreken tackle je al een deel daarvan.

Ga je bed uit

Was een grote les voor mij: wanneer je wakker ligt, ga dan meteen je bed uit. Ga naar de bank, de tafel of wat dan ook, maar in ieder geval niet je bed. Geldt ook voor de ochtend: zodra je wakker bent, ga je je bed uit. Anders ga je je bed met wakker liggen associëren en dan ben je alleen maar verder van huis. Je bed is voor slapen, en verder niets.

Blijf weg van slaappillen

Het lijkt heel aantrekkelijk, een flinke pil erin en hup je slaapt als een roos. Maar daarmee bestrijdt je alleen de symptomen van het probleem (wakker liggen) en niet het feitelijke probleem (niet kunnen slapen). Slaappillen zijn extreem verslavend en voor je het weet heb je er nóg een probleem bij. Niet doen dus.

Zoek hulp

Als het écht een probleem wordt, zoek hulp. Insomnia is een serieus probleem, dat van kwaad tot erger gaat. Een simpel bezoekje aan je huisarts is al genoeg, hij of zij kan je doorverwijzen naar een heel leger aan specialisten. Doen hoor.